SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych II |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSEW-DSPE2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Nabycie wiedzy z zakresu diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych z różnorodnymi zaburzeniami edukacyjnymi i rozwojowymi oraz zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnostycznymi niezbędnymi w warsztacie pracy nauczyciela w przedszkolu i w szkole.
Teoretyczne podstawy terapii psychologicznej i pedagogicznej dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Podstawy pedagogiki specjalnej.
1. Diagnoza w ujęciu praktycznym - od czego zacząć - formularze diagnostyczne dzieci w grupach rówieśniczych. 2. Zasady postępowania diagnostycznego w badaniach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu i Zespołu Aspergera, dysfunkcją narządu wzroku, z trudnościami i niepowodzeniami szkolnymi oraz dzieci zdolnych. 3. Standardy adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku. 4. Standardy narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera. 5. Standardy narzędzi diagnostycznych i wspomagających dla dzieci i uczniów zdolnych - test uzdolnień wielorakich, test inteligencji wielorakiej. 6. Diagnoza trudności i niepowodzeń szkolnych dziecka - kryteria diagnostyczne, wyrównywanie szans.
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium (50%) z treści ćwiczeń oraz aktywność (25%) i obecność na zajęciach (25%).
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-06-2021 16:09)