SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonych niedostosowaniem społecznym - course description

General information
Course name Praca z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zachowania trudne - zagrożonych niedostosowaniem społecznym
Course ID 05.6-WP-PSEW-PDMZT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi  zaburzeń zachowania - ich podłoża, objawów, typologii. Rola diagnozy zaburzeń zachowania (istota działań socjoterapeutycznych i planowania procesu socjoterapeutycznego). Podstawy  korekcji zaburzeń zachowania.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej i rozwojowej.

Scope

Zaburzenia zachowania w aspekcie bio-psycho-społecznym. Objawy zaburzeń zachowania (typologie i klasyfikacje). Diagnoza zaburzeń zachowania - rola socjoterapii i korekcja zaburzeń zachowania. Specyficzne trudności uczestników zajęć socjoterapeutycznych (np. Zespół Aspergera, ADHD). Planowanie procesu socjoterapeutycznego.

 

 

Teaching methods

Praca w grupach, dyskusja, symulacje, metody ekspresyjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: zaliczenie z konwersatorium na ocenę: aktywność na zajęciach w zakresie posiadanej wiedzy dotyczącej zaburzeń zachowania; ocena samodzielne przygotowanego konspektu zajęć korekcyjnych dla wskazanej grupy dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania (ocena wykorzystania metod i technik socjoterapeutycznych). Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

 

 

 

Recommended reading

 

  1. Jagieła J. Socjoterapia w szkole. Kraków 2007.
  2. Karasowska A, Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania?, Warszawa 2014.
  3. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  4. Kołakowski A., Zaburzenia zachowania u dzieci: teoria i praktyka, Sopot 2013.
  5. Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańsk 2016
  6. Kutscher M i in., Dzieci z zaburzeniami łączonymi: ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett'a, depresja dwubiegunowa i inne, Warszawa 2007.
  7. Paszkiewicz A.  Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
  8. Strzemieczny J. Zeszyty socjoterapeutyczne. Warszwa 1998.

 

 

Further reading

 

  1. Grudziewska E., Diagnoza w socjoterapii, Warszawa  2017.
  2. Matyja A., Metody i techniki stosowane w socjoterapii, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2005, 3-4.
  3. Tarkowski Z., Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Gdańsk 2016.
  4. Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.
  5. Paszkiewicz A., Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa 2017.

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 19-04-2021 21:16)