Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rodzajami i metodami tłumaczeń i ich pogłębienie poprzez ćwiczenia praktyczne, przy czym szczególny nacisk położony będzie na pracę z odpowiednimi słownikami i leksykonami. Ćwiczenia mają za zadanie powtórzyć i poszerzyć poznane wcześniej słownictwo poprzez tłumaczenie różnorakich tekstów użytkowych z języka niemieckiego na język polski i odwrotnie oraz pogłębić kompetencje językowe z zakresu idiomatyki, frazeologii, gramatyki i stylistyki języka niemieckiego i języka polskiego. Celem zajęć jest również bliższe zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami translatoryki.
Wymagania wstępne
Student posiada praktyczną znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2.
Zakres tematyczny
Specyfika tłumaczenia tekstów użytkowych, przykładowo wywiad, nekrolog, informacja prasowa, życiorys, tablice informacyjne, ogłoszenie/obwieszczenie, ogłoszenie reklamowe, instrukcja obsługi, przepis kulinarny, protokół, zamówienie, wniosek, ulotka informacyjna o leku, kartki z pozdrowieniami, list prywatny, podziękowanie, zaproszenie, list kondolencyjny. Szczególny nacisk położony jest na występujące w nich zjawiska językowe oraz wymagania formalne w transferze z języka niemieckiego na język polski i odwrotnie.
Osobliwościami z zakresu leksyki, gramatyki oraz stylistyki – poznanie ich sprzyjać winno metajęzykowej refleksji ważnej w procesie kształcenia.
Rola zjawisk językowych i pozajęzykowych w poprawnym używaniu języka obcego w komunikacji codziennej oraz w specyficznym jego użyciu w wybranych dziedzinach.
Główne różnice formalne między językiem niemieckim a językiem polskim dotyczące w/w tekstów.
Integralnym elementem kursu są: doskonalenie umiejętności korzystania z zasobów internetowych oraz literatury dotyczącej teorii translacji, doskonalenie umiejętności korzystania z niezbędnych do pracy tłumacza słowników i leksykonów.
Metody kształcenia
Terminowe przygotowanie zadań translatorskich, dobre przygotowanie oraz aktywność podczas zajęć, systematyczna realizacja pracy domowej, zaliczenie kolokwiów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów, prac pisemnych i odpowiedzi ustnych; obecność i aktywność na zajęciach; terminowe wykonywanie zadań domowych.
Literatura podstawowa
Best, J. / Kalina, S., Übersetzen und Dolmetschen. Tübingen und Basel 2002.
Kautz, U., Handbuch Didaktik des Übersetzens und Dolmetschens, München 2002.
Kielar, B., Zarys translatoryki, Warszawa 2003
Lipiński, K.,Vademecum tłumacza, Kraków 2000
Pieńkos, J., Podstawy przekładoznawstwa. Od teorii do praktyki, Kraków 2003
Literatura uzupełniająca
Dąmbska-Prokop, U., Mała encyklopedia przekładoznawstwa, Częstochowa 2000.
Dzierżanowska, H., Przekład tekstów nieliterackich, Warszawa 1988
Engel, U., Deutsch-polnische kontrastive Grammatik, Warszawa 2000, T. 1, s. 120-203
Ingarden, R., O tłumaczeniach, [w:] O sztuce tłumaczenia, pod red. M. Rusinka, Wrocław, 1955, s. 127–190.
Jakobson, R., Językowe aspekty tłumaczenia, przeł. Z. Sroczyńska, [w:] Przekład artystyczny. O sztuce tłumaczenia: księga druga, pod red. S. Pollaka, s. 109–115;
Kielar, B., Tłumaczenie i koncepcje translatoryczne, Wrocław 1988
Legieżyńska, A., Tłumacz i jego kompetencje autorskie, Warszawa 1999
Ricoeur, P, O tłumaczeniu, przeł. T. Swoboda, [w:] Ricoeur, P., Torop P., O tłumaczeniu, wstępem poprzedził E. Balcerzan, Gdańsk, 2008, s. 31–59;
Wojtasiewicz, O., Wstęp do teorii tłumaczenia, Warszawa 1996.
słowniki niemiecko-polskie
słowniki jednojęzyczne (słowniki języka niemieckiego i słowniki języka polskiego)
słowniki synonimów, homonimów, słowniki tematyczne jedno- i dwujęzyczne
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 19-04-2021 10:47)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.