SylabUZ
Course name | Bioethics |
Course ID | 08.1--WH-FESPOD-B-N21 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | Filozofia i etyka w szkole |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2021/2022 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit |
Studenci na zajęciach zostaną zapoznani z problematykę z zakresu historii i teoretycznych podstaw bioetyki. Na zadęciach poszczególne problemy zostaną omówione na przykładach praktycznego zastosowania wiedzy bioetycznej w praktyce medycznej i naukowej. Studenci w ramach zajęć będą doskonalić swoje kompetencje w zakresie posługiwania się terminologią etyczną, bioetyczną oraz medyczną w zakresie umożliwiających samodzielną rozwiązywanie współczesnych problemów bioetycznych.
Studenci powinni dysponować elementarną wiedzę z zakresu filozofii i etyki, historii kultury oraz filozofii nauk.
Narodziny bioetyki jako samodzielnej dyscypliny naukowej. Problem – ile zwierzęcia w człowieku? Filozofia praw zwierząt a filozofia człowieka. Pomiędzy instrumentalnym a podmiotowym traktowaniem człowieka - ochrona praw jednostki w medycynie i w życiu społecznym. Międzynarodowe konwencje i krajowe prawodawstwo bioetyczne. Dylematy współczesnej bioetyki – sprawiedliwy dostęp do usług i środków medycznych, problem określenia momentu początku życia człowieka, przerywanie ciąży, badania na embrionach i komórkach macierzystych, eksperymenty medyczne, transplantacje, „usprawnianie” człowieka i medycyna reprodukcyjna, definicja śmierci i określenia momentu przerwania interwencji medycznej, opieka terminalna i opieka paliatywna, autodestrukcja i samobójstwo, eutanazja, kara śmierci. Przyszłość gatunku ludzkiego - epoka postludzka.
Dyskusja, referat, prezentacja multimedialna, praca z tekstem.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Każdy student na ćwiczeniach będzie samodzielnie referował wybrany przez siebie problem bioetyczny – przedstawiając jego historię, stan współczesny oraz perspektywy jego rozstrzygnięcia w przyszłości. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena przygotowanego referatu (50%), aktywności na zajęciach oraz systematyczne uczestnictwo w zajęciach (25 %) oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego (25%).
1. Granice ingerencji w naturę, pod red. B. Chyrowicz, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2001.
2. P. Singer, Wyzwolenie zwierząt.
Brak
Modified by dr Tomasz Turowski (last modification: 04-10-2021 20:27)