SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka filozofii i etyki I - course description

General information
Course name Metodyka filozofii i etyki I
Course ID 08.1--FEPPOD-MFEI-N21
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filozofia i etyka w szkole
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2021/2022
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Paweł Walczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit
Class - - 30
(including as e-learning)
2
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do nauczania etyki na wszystkich etapach edukacyjnych.

Prerequisites

Brak.

Scope

Moduł I – WPROWADZENIE DO METODYKI

„Dobry nauczyciel” – wzorzec idealny

Co to jest metoda?

Model „refleksyjnego praktyka” w edukacji

Moduł II - PO CO UCZYĆ ETYKI?

Ogólny problem celu

Teleologia nauczania i i wychowania

Jaki jest cel nauczania etyki?

Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm

Teaching methods

Wykład, dyskusja, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady – test wyboru z progami punktowymi

Ćwiczenia – przygotowanie projektu (scenariusz lekcji, program nauczania, rozdział podręcznika z zakresu szkoły podstawowej)

Recommended reading

J. Zublewicz, Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, OFPW, Warszawa 2003

B. Śliwerski, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Gdańsk 2007

A. Neill, Nowa Summerhill, Zysk i S-ka, Warszawa 2000

J. Korczak, Jak kochać dziecko, Żak, Warszawa 2002

M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, WKSW, Warszawa 2009

K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, OF Impuls, Kraków

G. Fenstenmacher, J. Soltis, Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000

Further reading

K. Kruszewski, Sztuka nauczania, t. I-II, PWN, Warszawa 2005

R. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994

R. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, GWP, Gdańsk 2003

R. Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa1999

R. Fischer, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa1999

Notes


Modified by dr Paweł Walczak (last modification: 04-10-2021 12:09)