SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Psychology - course description

General information
Course name Social Psychology
Course ID 14.4-WP-SOCP-PSSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Bazuń
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zamierzeniem prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej problematyki, teorii oraz wyników badań psychologii społecznej, tak aby mogli część tej wiedzy zastosować w praktyce społecznej.

Prerequisites

brak

Scope

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Psychologia społeczna jako nauka.
  2. Psychologia społeczna a psychologia potoczna.
  3. Jak wyglądają badania psychologii społecznej?
  4. Wiedza o świecie społecznym. "Ja" w kontekście społecznym. (poczucie "ja", sprawstwo, stronniczość, autoprezentacja).
  5. Postawy i ich zmiana.
  6. Stereotypy. Uprzedzenia. Dyskryminacja. Rasizm, rasizm niewidzialny inne formy uprzedzeń.
  7. Wpływ społeczny: konformizm, ślepe posłuszeństwo wobec autorytetu, hiperuległość, perswazja.
  8. Relacje społeczne: stereotypy, uprzedzenia, agresja wobec innych, altruizm.
  9. Zachowania prospołeczne.
  10. Psychologia pozytywna i możliwość jej wykorzystania.

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Uprzedzenia i dyskryminacja - przyczyny i środki zaradcze.
  2. Reguły w procesie oceniania społecznego.
  3. Wpływ społeczny a manipulacja.
  4. Atrakcyjność interpersonalna i autoprezentacja.
  5. Emocje w życiu społecznym.
  6. Kultura narzekania, zyski i straty.
  7. Konflikt, rodzaje konfliktów, zasady rozwiązywania konfliktu.
  8. Komunikacja i jej sprawność.
  9. Asertywność jako umiejętność interpersonalna.

Teaching methods

Wykład: konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, wykorzystanie multimedialnych form przekazu treści.

Ćwiczenia: aktywne metody, elementy pracy warsztatowej i grupowej, dyskusja, analiza przypadków. Jedne zajęcia przy wykorzystaniu mobilnych metod pracy: spacer badawczy lub wizyta studyjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

UWAGI

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Odpowiedź ustna

W formie trzech pytań otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z odpowiedzi pisemnej jest oceną z wykładu.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

UWAGI

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Praca pisemna

Praca pisemna - esej napisany na jeden spośród kilkunastu tematów zaproponowanych przez prowadzącego zajęcia, lista tematów do wyboru zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach. (praca może być napisana indywidualnie lub w małych zespołach 2-3 osobowych). Ocenianie zawartości pracy będzie uwzględniało takie jej cechy jak: zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Praca grupowa

Współpraca w ramach prac-zadań realizowanych podczas zajęć. Ocenianie zawartości pracy będzie uwzględniało takie jej cechy jak: zgodność z tematem, poprawny język i struktura, pomysłowość w podejściu do tematu/zadania.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z pracy pisemnej (50%) i pracy grupowej (50%).

 

Recommended reading

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna: serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2006.

Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1995.

Farnicka M., Liberska H., Niewiedział D., Psychologia agresji. Wybrane problemy, Warszawa 2016.

Further reading

Aronson E., Człowiek – istota społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.

Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

Drogosz D., Jak Polacy wygrywają, jak Polacy przegrywają, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.

Farnicka M., Między wyborem a przymusem: Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych, Warszawa, 2013.

Haidt J., The Happiness Hypothesis, Cornerstone, 2021.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 1999.

Nelson T.D., Psychologia uprzedzeń, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2003.

Zimbardo PH.G., Leippe M.R., Psychologia zmiany postawy i wpływu , Wydawnictwo Zysk i S-ka, Pozna 2004

 

Notes


Modified by dr Dorota Bazuń (last modification: 13-04-2022 20:11)