SylabUZ

Generate PDF for this page

Nowe tendencje w badaniach społecznych - course description

General information
Course name Nowe tendencje w badaniach społecznych
Course ID 14.2--SocD-NTwBS-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr hab. Maria Zielińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z nowoczesnymi tendencjami w badaniach ilościowych, jakościowych oraz analizie danych zastanych.

Prerequisites

Scope

Wykład

  1. Najważniejsze metodologiczne dylematy nauk społecznych. Jak współcześnie badać zjawiska społeczne? Co się bada najczęściej? Czego nie jesteśmy w stanie zbadać i dlaczego?
  2. Charakterystyka podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych. Porównanie obu podejść, wraz ze wskazaniem ich mocnych i słabych stron. Badanie międzykrajowe i interdyscyplinarne
  3. Cyfryzacja metod badawczych
  4. Przegląd metod i technik badawczych w naukach społecznych – stare i nowe podejście do badań
  5. Metody analizy danych z badań społecznych. Google Big Data – zastosowanie w naukach społecznych
  6. Techniczne i proceduralne aspekty prowadzenia badań społecznych
  7. Praktyka badawcza w terenie: uzyskiwanie dostępu do danych, problemy uczestnictwa badacza, problemy z dostępnością respondentów

Ćwiczenia

  1. Omówienie wybranych metod i technik badawczych, wraz z praktycznym projektowaniem tego typu badań.
  2. Badania ankietowe online i offline
  3. Etnografia cyfrowa
  4. Wywiady jakościowe online i offline
  5. Metody rejestrowe
  6. Eksperymenty socjologiczne

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja, warsztat

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin pisemny w formie testu – pytania zamknięte i otwarte. Próg punktów na zaliczenie - 51%

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Realizacja małych projektów grupowych do każdej z omawianych metod i technik badawczych. Zasady realizacji projektów przedstawione zostaną na pierwszych zajęciach.

Ocena z ćwiczeń jest średnią ocen z projektów.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów

Recommended reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
  2. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
  3. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa 2000.
  4. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Warszawa 2001.
  5. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2008.
  6. Słomczyński K.M., Google Big Data: charakterystyka i zastosowanie w naukach społecznych, Studia Socjologiczne, nr 4/2018 (231).
  7. Słomczyński K.M., Typologia międzykrajowych badań porównawczych a kluczowe problemy metodologiczne, Studia Socjologiczne, 1/2011 (200).
  8. Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet. Podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne, 3(182)/2006.
  9. Żmijewska-Jędrzejczyk T., Badania internetowe. Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Sztabiński P.B., Sztabiński F., Sawiński Z. (red), Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2004.
  10. Kaczmarczyk S., Klasyfikacja metod zbierania danych ze źródeł pierwotnych w badaniach marketingowych.
  11. Szpunar M., Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
  12. Szpunar M., Jak zwiększać odsetek wypełnień w badaniu internetowym – fakty i mity na temat kwestionariuszy on-line, Studia Medioznawcze, 1/2008.
  13. Szpunar M., Nowe media – nowe metody badawcze? [w:] A. Szymańska, M. Lisowska-Magdziarz, A. Hess (red.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków, 2018.
  14. Badania Internetu vs. badania w Internecie, czyli jak badać nowe medium – podstawowe problemy metodologiczne, Studia Medioznawcze, 2/2007.

Further reading

  1. Dicks B. (red.), Digital qualitative research methods, t. 1–4, Sage Publications, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington 2012.
  2. Nachmias Ch. F., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2000.
  3. Nikodemska-Wołowik A. M., Jakościowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999.
  4. Oppenheim N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Warszawa 2004.
  5. Dochartaigh N. O., Internet Research Skills, Sage Publications, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington 2012.
  6. Goban-Klas M., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  7. Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne on-line, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2012.
  8. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  9. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  10. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Notes

Niektóre zajęcia mogą być realizowane w terenie.


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 26-01-2022 15:46)