SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza potrzeb i potencjałów społecznych - course description

General information
Course name Diagnoza potrzeb i potencjałów społecznych
Course ID 14.2--SocD-DPiPSć-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Frątczak-Müller
  • dr Artur Kinal
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie studentom kompleksowej wiedzy z zakresu realizacji diagnoz społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozowania społeczności lokalnych na potrzeby opracowania programów i strategii rozwoju społecznego.

Prerequisites

Scope

1. Perspektywa potrzeb i potencjałów społecznych we współczesnych koncepcjach teoretycznych (np., koncepcje spójności społecznej, rozwoju społecznego, rozwoju zrównoważonego, gospodarki cyrkularnej, włączenia społecznego, innowacyjność społeczna)

2. Nurty badawcze w międzynarodowej polityce rozwoju społecznego

3. Proces badawczy w diagnozie potrzeb i potencjałów społecznych

4. Realizatorzy i uczestnicy diagnoz społecznych w środowisku lokalnym

5. Metody i techniki diagnoz społecznych

  • Desk research
  • Sondy i sondaże
  • Wywiady
  • Spotkania warsztatowe
  • Spacery badawcze

6. Niestandardowe techniki diagnozy

  • Akcje plenerowe
  • Wywiady kawiarniane
  • Spotkania informacyjne

7. Organizacja diagnoz i zarządzanie procesem diagnozy

8. Diagnoza partycypacyjna i partnerstwo w diagnozie

Teaching methods

 Metoda tekstu przewodniego, dyskusja, praca w grupach, spacer badawczy

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Zaliczenie na podstawie przygotowanej w 2-3 osobowych zespołach prezentacji projektu badawczego na temat diagnozy potrzeb i potencjałów społeczności lokalnej (w odniesieniu do jednej z wybranych koncepcji rozwoju społecznego) oraz kolokwium obejmującego zakres materiału zgodny z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem.

Prezentacja projektu – w ocenie nacisk położony zostanie na umiejętne stosowanie poznanych kategorii pojęciowych, odniesienia do zróżnicowanych źródeł, a także sposób zaprezentowania tematu podczas zajęć.

Kolokwium w formie pytań problemowych, otwartych (z możliwością zamiany na test z progami punktowymi – w przypadku zajęć realizowanych w formie zdalnej). Minimalny próg wymagany do uzyskania oceny pozytywnej – 60% punktów.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z prezentacji oraz kolokwium.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena  końcowa = ocena z ćwiczeń

Recommended reading

  1. Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP, Warszawa 2002.
  2. Bazuń D., Frątczak-Muller J., Jaskulska M., Kwiatkowski M., Mielczarek-Żejmo A., Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2020.
  3. Diagnoza społeczno-gospodarcza województwa lubuskiego, 2019 [https://bip.lubuskie.pl/system/obj/43883_Diagnoza_strategiczna.pdf].
  4. Frankofort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  5. Green M., Moore H., O’Brien J., Rozwój społeczności w oparciu o zasoby, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, 2013.
  6. Poradnik dla działaczy społecznych. Jak przeprowadzić diagnozę społeczną, czyli słów kilka o badaniu społeczności, [https://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2013/02/Jak-przeprowadzic-diagnoze.pdf].
  7. Sztur-Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej. Metody i problemy, Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2002.

Further reading

  1. Assessing Community Needs and Resources, Community ToolBox, [https://ctb.ku.edu/en/assessing-community-needs-and-resources].
  2. Kołodziejczak A., Funkcjonowanie systemów innowacji społecznych na podstawie koncepcji zakorzenienia, Czasopisma PAN [https://journals.pan.pl/Content/100634/PDF/12.pdf].

Notes

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 10:09)