SylabUZ

Generate PDF for this page

Dialog i konsultacje społeczne - course description

General information
Course name Dialog i konsultacje społeczne
Course ID 14.2--SocD-DiKS-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
  • dr Joanna Frątczak-Müller
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Podstawowym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznym wymiarem planowania i prowadzenia konsultacji społecznych. Umiejętności te zostaną osadzone w kontekście teoretycznym i prawno-organizacyjnym.

Prerequisites

Scope

1. Dialog społeczny a dialog obywatelski, partycypacja, konsultacje społeczne (podstawowe pojęcia)

2. Dialog obywatelski w ujęciu teoretycznym

3. Dialog obywatelski i konsultacje społeczne na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Ramy prawno-organizacyjne dla systemu partycypacji w Polsce i UE

4. Konsultacje społeczne – korzyści i bariery, zastosowanie

5. Przygotowanie i przebieg (etapy) konsultacji społecznych

6. Techniki konsultacji społecznych

  • Techniki bierne
  • Techniki aktywne
    • Dyskusja i debata
    • Wywiady
    • Warsztaty
    • Spacery studyjne
    • Word cafe
    • Sondaż deliberatywny
    • Inne

7. Budżet obywatelski

8. Działalność rad młodzieżowych, rad seniorów, rad pożytku publicznego i innych podmiotów dialogu obywatelskiego

9. Nowe technologie a dialog obywatelski

Teaching methods

Praca z tekstem, prezentacja, dyskusja, techniki pracy warsztatowej, spacer studyjny

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Analiza przypadku

W trakcie zajęć indywidualnie lub grupowo studenci analizują wybrany przypadek i formułują wnioski na temat jego wad i zalet w postaci pisemnej. Kryteria oceny: zgodność z tematem, zastosowanie wiedzy teoretycznej do oceny przypadku, samodzielność w formułowaniu wniosków.

Próbka pracy

Studenci samodzielnie lub w grupach przygotowują i realizują wybraną aktywną technikę konsultacji społecznych w trakcie zajęć. Kryteria oceny: zgodność z tematem, wykorzystanie wiedzy teoretycznej do realizacji zadania, samodzielność przygotowania i realizacji zadania.

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z analizy przypadku i próbki pracy

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń

Recommended reading

  1. Chrzanowski O., Partycypacja publiczna krok po kroku. Antologia tekstów, FISE, Warszawa 2014.
  2. Chrzanowski O., Rościszewska E., Zientek-Varga J. (red.), Elementy partycypacji, FISE, Warszawa 2013.
  3. Kotus J., Sowada T., Rzeszewski M., Ponad górne szczeble „drabiny partycypacji”: koncepcja Sherry Arnstein po pieciu dekadach, Studia Socjolgiczne, 2019, nr 3.
  4. Lewenstein B., Dudkiewicz M., Lokalny dialog obywatelski: refleksje i doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa 2011.
  5. Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Instytut Sprwa publicznych, Warszawa 2012.
  6. Przybylska A. Giza A., Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2014.
  7. Sienkiewicz M.W., Sidor M. (red.), Dialog obywatelski: formy, mechanizmy, bariery i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Fundacji Centrum Rozwoju Lokalnego, Lublin 2014.

Further reading

  1. Bazuń D., Kwiatkowski M., Exploratory walk and local cohesion — the concept and application, Mobility, 2021.
  2. Bąk M., Kulawczuk P., Szcześniak A. (red.), Dobre rządzenie poprzez wkład społeczny, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2011.
  3. Kanon lokalnych konsultacji społecznych, FiSE (online).
  4. Narzędziownik, FiSE (online).
  5. Piróg T., Dialog obywatelski w perspektywie socjologicznej. Mity i realia dobrego rządzenia, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2016.
  6. Urbanik A., Boni Z., Koczanowicz-Chondzyńska J., Udział obywateli w tworzeniu polityk publicznych. Wybór dobrych praktyk, FISE, Warszawa 2011.
  7. Walewski Ł., Władza w sieci: jak nami rządzą social media, Wydawnictwo Mando, Kraków 2020.
  8. Zientek-Varga J., Lewandowska M. (wybór i opracowanie), Głos samorządu – budowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, FISE, Warszawa 2011.
  9. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  10. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  11. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 10:18)