Podstawowym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z praktycznym wymiarem planowania i prowadzenia konsultacji społecznych. Umiejętności te zostaną osadzone w kontekście teoretycznym i prawno-organizacyjnym.
3. Dialog obywatelski i konsultacje społeczne na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Ramy prawno-organizacyjne dla systemu partycypacji w Polsce i UE
4. Konsultacje społeczne – korzyści i bariery, zastosowanie
5. Przygotowanie i przebieg (etapy) konsultacji społecznych
6. Techniki konsultacji społecznych
Techniki bierne
Techniki aktywne
Dyskusja i debata
Wywiady
Warsztaty
Spacery studyjne
Word cafe
Sondaż deliberatywny
Inne
7. Budżet obywatelski
8. Działalność rad młodzieżowych, rad seniorów, rad pożytku publicznego i innych podmiotów dialogu obywatelskiego
9. Nowe technologie a dialog obywatelski
Teaching methods
Praca z tekstem, prezentacja, dyskusja, techniki pracy warsztatowej, spacer studyjny
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Analiza przypadku
W trakcie zajęć indywidualnie lub grupowo studenci analizują wybrany przypadek i formułują wnioski na temat jego wad i zalet w postaci pisemnej. Kryteria oceny: zgodność z tematem, zastosowanie wiedzy teoretycznej do oceny przypadku, samodzielność w formułowaniu wniosków.
Próbka pracy
Studenci samodzielnie lub w grupach przygotowują i realizują wybraną aktywną technikę konsultacji społecznych w trakcie zajęć. Kryteria oceny: zgodność z tematem, wykorzystanie wiedzy teoretycznej do realizacji zadania, samodzielność przygotowania i realizacji zadania.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen z analizy przypadku i próbki pracy
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń
Recommended reading
Chrzanowski O., Partycypacja publiczna krok po kroku. Antologia tekstów, FISE, Warszawa 2014.
Chrzanowski O., Rościszewska E., Zientek-Varga J. (red.), Elementy partycypacji, FISE, Warszawa 2013.
Kotus J., Sowada T., Rzeszewski M., Ponad górne szczeble „drabiny partycypacji”: koncepcja Sherry Arnstein po pieciu dekadach, Studia Socjolgiczne, 2019, nr 3.
Lewenstein B., Dudkiewicz M., Lokalny dialog obywatelski: refleksje i doświadczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa 2011.
Olech A., Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, Instytut Sprwa publicznych, Warszawa 2012.
Przybylska A. Giza A., Partycypacja obywatelska. Od teorii do praktyki społecznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2014.
Sienkiewicz M.W., Sidor M. (red.), Dialog obywatelski: formy, mechanizmy, bariery i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Fundacji Centrum Rozwoju Lokalnego, Lublin 2014.
Further reading
Bazuń D., Kwiatkowski M., Exploratory walk and local cohesion — the concept and application, Mobility, 2021.
Bąk M., Kulawczuk P., Szcześniak A. (red.), Dobre rządzenie poprzez wkład społeczny, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2011.
Kanon lokalnych konsultacji społecznych, FiSE (online).
Narzędziownik, FiSE (online).
Piróg T., Dialog obywatelski w perspektywie socjologicznej. Mity i realia dobrego rządzenia, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2016.
Urbanik A., Boni Z., Koczanowicz-Chondzyńska J., Udział obywateli w tworzeniu polityk publicznych. Wybór dobrych praktyk, FISE, Warszawa 2011.
Walewski Ł., Władza w sieci: jak nami rządzą social media, Wydawnictwo Mando, Kraków 2020.
Zientek-Varga J., Lewandowska M. (wybór i opracowanie), Głos samorządu – budowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi, FISE, Warszawa 2011.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
Notes
Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 10:18)