SylabUZ

Generate PDF for this page

Nowe technologie jako narzędzia zmiany społecznej - course description

General information
Course name Nowe technologie jako narzędzia zmiany społecznej
Course ID 14.2--SocD-NT-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wpływem nowoczesnych technologii na wiele wymiarów życia społecznego – gospodarkę, zdrowie, kulturę, edukację, ale także relacje międzyludzkie. Studenci poznają możliwości jakie płyną z wykorzystania nowoczesnych technologii w różnych aspektach życia społecznego, ale także ich ograniczenia.

Prerequisites

Scope

  1. Czym są nowoczesne technologie i jak zmieniły dzisiejszy świat?
  2. Społeczeństwo informacyjne w czasach cyfrowej rewolucji
  3. Technologia jako narzędzie wzmacniania więzi społecznych
  4. Pokolenie Sieci, e-generacja, Generacja Y, pokolenie SMS-ów
  5. Uspołecznianie technologii u progu czwartej rewolucji przemysłowej
  6. Nowe technologie w edukacji
  7. Wykluczenie cyfrowe
  8. Nowe technologie w kulturze
  9. E-zdrowie i jego społeczny wymiar
  10. Internet rzeczy
  11. Smart cities
  12. Nowoczesne technologie w starzejącym się społeczeństwie

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, prezentacje, dyskusja

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

EGZAMIN

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin pisemny w formie pytań zamkniętych i otwartych. Minimalny próg zaliczenia – 51%.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena z wykładu jest oceną końcową

Recommended reading

  1. Bolter J.D., Komputer: maszyna i narzędzie, [w:] M. Hopfinger (red.): Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
  2. Castells M., Społeczeństwo sieci. PWN, Warszawa 2008.
  3. Cwalina W., Generacja Y – ponury mit czy obiecująca rzeczywistość, [w:] T. Zasępa (red.), Internet. Fenomen społeczeństwa informacyjnego, T. 10 , Częstochowa 2001.
  4. Tullier M., Networking. Jak znaleźć pracę i odnieść sukces zawodowy dzięki tworzeniu sieci kontaktów. Warszawa 2006.
  5. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, PWN, Kraków 2004.
  6. K. Krzysztofek, Społeczeństwo w dobie Internetu: refleksyjne czy algorytmiczne? [w:] Internet – społeczne aspekty medium: polskie konteksty i interpretacje, Ł. Jonak (red.), Warszawa 2006.
  7. Krzysztofek K., Zmiana permanentna? Refleksje o zmianie społecznej w epoce technologii cyfrowych. Studia Socjologiczne 4 (207), 2012 [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-05122091-b440-4993-9a1c-153ba8dc65e4].
  8. Szaban D., Internet w kampanii wyborczej. Socjologiczna analiza mobilizacji elektoratu w wyborach parlamentarnych w 2005 r. w Polsce, Zielona Góra 2010.
  9. Urząd Statystyczny w Szczecinie, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., Główny Urząd Statystyczny.

Further reading

  1. Goban-Klas T., Żeglując ku społeczeństwu informacyjnemu: prądy, rafy i mielizny, [w:] Strykowski W., Zając A. (red.), Nowoczesne media w kulturze, nauce i oświacie, Wydawnictwo „TOW AR”, Tarnów 1997
  2. Brynjolfsson E., McAfee A., Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii, przeł. B. Sałbut, MT Biznes, Warszawa 2015.
  3. Łach T., Strach przed postępem – kilka uwag o nurtach antytechnicznych, Kultura i Wartości, 2012.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 17:30)