SylabUZ

Generate PDF for this page

Badania społeczne w IT - course description

General information
Course name Badania społeczne w IT
Course ID 14.2--SocD-BSIT-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Justyna Nyćkowiak
  • dr Tomasz Kołodziej
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami zastosowania badań społecznych w rzeczywistości związanej z technologiami informacyjnymi i cyfrowymi usługami. Student poznaje założenia informatyki społecznej i możliwości przeniesienia społecznego doświadczenia do procesów projektowania produktów i usług informatycznych.

Prerequisites

Scope

1. Wprowadzenie do informatyki społecznej

2. Badacz społeczny w świecie BIG DATA

3. Metody i techniki badań społecznych w IT:

  • studium przypadku
  • analiza danych rejestrowanych
  • badania sondażowe
  • badania obserwacyjne
  • eksperymenty

4. Badania użyteczności

5. Metody analizy danych ze świata IT

6. Problemy metodologiczne badań społecznych w obszarze technologii cyfrowych

Teaching methods

Praca z tekstem, praca z komputerem, dyskusja, prezentacje, referaty

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Przygotowanie projektu badawczego w oparciu o wybrane metody i techniki badań z obszaru IT

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena z ćwiczeń jest oceną końcową

 

Recommended reading

  1. Bajdak A., Karcz K., Specyfika badań marketingowych w internecie, [w:] K. Karcz, A. Bajdak (red.), Badania marketingowe w Internecie, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2005.
  2. Balabanis G., Mitchell V.M., Heinonen-Mavrovouniotis S., SMS-based surveys. Strategies to improve participation, International Journal of Advertising, 2007.
  3. Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.), Społeczna przestrzeń internetu, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2006.
  4. Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne, 3(182), 2006.
  5. Berleur J., Nurminen M. I., Impagliazzo J. (red.), Social Informatics: An Information Society for All?, Springer 2006.
  6. Fichman P., Rosenbaum H. (red.), Social Informatics: Past, Present, and Future, Cambridge 2014.
  7. Furmanek W., Wpływ informatyki na różne dziedziny życia. W: A. Piecuch, W. Furmanek (red.), Dydaktyka informatyki. Problemy i wyzwania społeczeństwa informacyjnego,  Rzeszów: Wyd. UR, 2011.
  8. Grudin, J., Three Faces of Human – Computer Interaction. IEEE Annals of the History of Computing Archive, 27 (4), 2005, DOI: A68E0687-6A30-4C46-9DF7-7E0A4AE9FE20.
  9. Kwiatkowska J., Metody i techniki ewaluacji interakcji człowiek–komputer, a tradycyjny podział badań: jakościowe vs ilościowe, [w:] R. Knosala (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Wyd. PTZP, Opole 2012.
  10. Nikodemska-Wołowik A.M., Klucz do zrozumienia nabywcy – Jakościowe badania marketingowe. Wydawnictwo Grupa Verde, Warszawa 2008.
  11. Szpunar M., Humanistyka cyfrowa a socjologia cyfrowa. Nowy paradygmat badań naukowych. Zarządzanie w Kulturze, 4/2016.
  12. Szpunar M., Internet w procesie realizacji badań, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.

Further reading

  1. Cheng C.C., Krumwiede D., Sheu C.,  Online audio group discussions. A comparison with face-to-face methods. International Journal of Market Research, 2009.
  2. Cooke M., The new world of Web 2.0 research, International Journal of Market Research, 2008.
  3. Dillman D., Mail and Internet Surveys: The Tailored Design Method, John Wiley, New York 2000.
  4. Hair N., Clark M., The etical dillemmas and challenges of etnographic research in electronic communities, International Journal of Market Research, 6/2007.

Notes

Zajęcia w części realizowane jako laboratorium komputerowe i w terenie.


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 10:59)