Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi mechanizmów powstawania społeczeństwa konsumpcyjnego, jego cechami i mechanizmami, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów. Istotne jest zaakcentowanie zarówno uwarunkowań historycznych dotyczących globalnych przemian społecznych, jak i refleksja nad współczesnymi przemianami określanymi mianem globalizacji.
Prerequisites
Scope
Wykłady
Konsumpcja w epoce przednowoczesnej
Społeczeństwo konsumpcji z perspektywy klasy próżniaczej T. Veblena
Społeczeństwo konsumpcyjne w ujęciu J. Baudrillarda
Konsumpcja jako fenomen społeczny w pracach Z. Baumana
Psychologiczne mechanizmy konsumpcji
W stronę społeczeństwa hiperkonsumpcji?
Kulturowe wymiary globalizacji
Ćwiczenia
Systemowe uwarunkowania współczesnej konsumpcji
Konsumpcja w Polsce: wyznaczniki i stan aktualny – przegląd badań
Wybrane obszary cywilizacji konsumpcji: masowa turystyka, reklama, moda
Konsumpcja a nierówności społeczne
Alternatywne style życia w społeczeństwie konsumpcji
Kreowanie postaw konsumpcyjnych: mechanizmy perswazji i wpływu społecznego
Konsumpcja wybranych grup społecznych: uwarunkowania i różnice
Teaching methods
Wykład konwencjonalny, praca z tekstami źródłowymi, praca w grupie.
Learning outcomes and methods of theirs verification