SylabUZ

Generate PDF for this page

Społeczeństwo konsumpcji - course description

General information
Course name Społeczeństwo konsumpcji
Course ID 14.2--SocD-SK-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi treściami dotyczącymi mechanizmów powstawania społeczeństwa konsumpcyjnego, jego cechami i mechanizmami, z uwzględnieniem procesów historycznych i aktualnych trendów. Istotne jest zaakcentowanie zarówno uwarunkowań historycznych dotyczących globalnych przemian społecznych, jak i refleksja nad współczesnymi przemianami określanymi mianem globalizacji.

Prerequisites

Scope

Wykłady

  1. Konsumpcja w epoce przednowoczesnej
  2. Społeczeństwo konsumpcji z perspektywy klasy próżniaczej T. Veblena
  3. Społeczeństwo konsumpcyjne w ujęciu J. Baudrillarda
  4. Konsumpcja jako fenomen społeczny w pracach Z. Baumana
  5. Psychologiczne mechanizmy konsumpcji
  6. W stronę społeczeństwa hiperkonsumpcji?
  7. Kulturowe wymiary globalizacji

 

Ćwiczenia

  1. Systemowe uwarunkowania współczesnej konsumpcji
  2. Konsumpcja w Polsce: wyznaczniki i stan aktualny – przegląd badań
  3. Wybrane obszary cywilizacji konsumpcji: masowa turystyka, reklama, moda
  4. Konsumpcja a nierówności społeczne
  5. Alternatywne style życia w społeczeństwie konsumpcji
  6. Kreowanie postaw konsumpcyjnych: mechanizmy perswazji i wpływu społecznego
  7. Konsumpcja wybranych grup społecznych: uwarunkowania i różnice

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, praca z tekstami źródłowymi, praca w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

FORMA ZALICZENIA WYKŁADU

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Ocena z egzaminu pisemnego – próg punktowy 50%

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Przygotowanie prezentacji (poprawny wybór literatury, sposób prezentacji, krytyczna analiza, inicjowanie dyskusji).

Ocena z prezentacji jest oceną z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Średnia arytmetyczna oceny z wykładu i oceny z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Aldridge A.,  Konsumpcja, Warszawa 2006.
  2. Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Kraków 2005.
  3. Baudrillard J.,  Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006.
  4. Bell D., Kulturowe sprzeczności kapitalizmu, Warszawa 1994.
  5. Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2009.
  6. Bauman Z., Konsumowanie życia, Kraków 2009.
  7. Veblen T., Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2008.
  8. Zawadzka A., Górnik-Durose M. (red.), Życie w konsumpcji, konsumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności, Sopot 2010.
  9. Krajewski M., Kultury alternatywne i konsumpcja, Kultura Współczesna nr 3/2004.

Further reading

  1. Barber B. R., Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, Warszawa 2009.
  2. Golka M. (red.), W cywilizacji konsumpcyjnej, Poznań 2005.
  3. Podemski K., Socjologia podróży, Poznań 2005.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 14:40)