Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami etycznymi związanymi z rolą badacza społecznego i projektanta a także przybliżenie prawnych aspektów ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.
Prerequisites
Scope
Etyka jako nauka o moralności
Etyka zawodowa, funkcje etyki zawodowej
Role zawodowe i dylematy etyczne z nimi związane (badacz, ekspert, projektant, nauczyciel, komentator życia społecznego, itp.)
Etyka badacza społecznego – wytyczne kodeksowe (kodeks PTS, ISA i ESOMAR)
Przegląd metod i technik badawczych w naukach społecznych z uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem
Trudne przedsięwzięcia badawcze, tematy i tereny badań (badania z dziećmi, badania z osobami z niepełnosprawnościami)
Dialog z odbiorcą i badanie potrzeb jako wymiar etyczny zawodu projektanta
Ochrona danych osobowych (anonimowość, prywatność, poufność)
Ochrona własności intelektualnej – zjawisko plagiaryzmu
Teaching methods
Praca z tekstem, analiza przypadku, gry symulacyjne polegające na stawianiu studentów wobec konieczności wyboru w związku z jakimś aspektem etycznym badań społecznych, prezentacje.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z referatu/prezentacji przedstawianych na zajęciach a także aktywny udział w dyskusji grupowej podczas której omawiany jest zaprezentowany temat
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.
Recommended reading
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, s. 511-536, PWN, Warszawa 2003.
Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006 (tekst dostępny w Internecie).
Drzeżdżon W., Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość t. X
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Problemy etyczne badań w naukach społecznych, [w:] Metody badawcze w naukach społecznych, s. 88-110, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Sztabiński P.B., Mirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, [w:] Fieldwork jest sztuką (red.) P. B. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński, IFiSPAN, Warszawa 2005.
Brocki M., Antropologia społeczna i kulturowa w przestrzeni publicznej. Problemy, dylematy, kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
Caban Piaskowska K., Miarka A., Społeczna odpowiedzialność projektanta w kreowaniu produktu rehabilitacyjnego, Marketing i Zarządzanie (d. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu) nr 2 (48), 207-214.
Kowalski M. W., Antropolodzy na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
Kurzępa J., Młodzież pogranicza Juma, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 1998, (rozdz. dot. metodologii badań).
Dyoniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Uniwersitas, Kraków 1997.
Stomma L., Antropologia wojny, Iskry, Warszawa 2014.
Ząbek M. (red.), Antropologia stosowana, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego UKSW, Warszawa 2013.
Notes
Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).
Spójność społeczna - opis przedmiotu
Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 26-01-2022 10:58)