SylabUZ

Generate PDF for this page

Społeczna odpowiedzialność badacza i projektanta - course description

General information
Course name Społeczna odpowiedzialność badacza i projektanta
Course ID 14.2--SocD-SOBP-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Lisowski
  • dr Magdalena Pokrzyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami etycznymi związanymi z rolą badacza społecznego i projektanta a także przybliżenie prawnych aspektów ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Prerequisites

Scope

  1. Etyka jako nauka o moralności
  2. Etyka zawodowa, funkcje etyki zawodowej
  3. Role zawodowe i dylematy etyczne z nimi związane (badacz, ekspert, projektant, nauczyciel, komentator życia społecznego, itp.)
  4. Etyka badacza społecznego – wytyczne kodeksowe (kodeks PTS, ISA i ESOMAR)
  5. Przegląd metod i technik badawczych w naukach społecznych z uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem
  6. Trudne przedsięwzięcia badawcze, tematy i tereny badań (badania z dziećmi, badania z osobami z niepełnosprawnościami)
  7. Projektowanie społecznie odpowiedzialne (design zrównoważony)
  8. Projektowanie usług, design doświadczeń
  9. Dialog z odbiorcą i badanie potrzeb jako wymiar etyczny zawodu projektanta
  10. Ochrona danych osobowych (anonimowość, prywatność, poufność)
  11. Ochrona własności intelektualnej – zjawisko plagiaryzmu

Teaching methods

Praca z tekstem, analiza przypadku, gry symulacyjne polegające na stawianiu studentów wobec konieczności wyboru w związku z jakimś aspektem etycznym badań społecznych, prezentacje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z referatu/prezentacji przedstawianych na zajęciach a także aktywny udział w dyskusji grupowej podczas której omawiany jest zaprezentowany temat

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, s. 511-536, PWN, Warszawa 2003.
  2. Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006 (tekst dostępny w Internecie).
  3. Drzeżdżon W., Etyczne aspekty pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia, Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość t. X 
  4. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Problemy etyczne badań w naukach społecznych, [w:] Metody badawcze w naukach społecznych, s. 88-110, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
  5. Kodeks etyki socjologa [www.pts.org.pl].
  6. Kodeks ESOMAR [http://www.ofbor.pl/public/File/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf].
  7. Kodeks ESOMAR/WAPOR – Realizacja wywiadów z udziałem dzieci i młodzieży [http://www.ofbor.pl/images/stories/ESOMAR/OFBOR_ESOMAR_Interviewing-Children-and-Young-People_PL.pdf].
  8. Kodeks postępowania dotyczący przetwarzania danych osobowych przez agencje badawcze (RODO) [https://www.ofbor.pl/images/pliki/1_Kodeks postępowania_2019_.pdf].
  9. Łozińska M., Zjawisko plagiaryzmu w środowisku akademickim, [w:] Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy, nr 28(3) 2018, [http://www.zn.pwsz.legnica.edu.pl/zalaczniki/zeszyty/zn28/zn28_16.pdf].
  10. Przewodnik  ESOMAR/WAPOR – Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań [http://www.ofbor.pl/public/File/OFBOR_ESOMAR-WAPOR Guide_PL11_08_01.pdf].
  11. Sztabiński P.B., Mirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, [w:] Fieldwork jest sztuką (red.) P. B. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński, IFiSPAN, Warszawa 2005.
  12. U S T AWA z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001000/U/D20181000Lj.pdf].
  13. U S T AWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych [http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf].

Further reading

  1. Brocki M., Antropologia społeczna i kulturowa w przestrzeni publicznej. Problemy, dylematy, kontrowersje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
  2. Caban Piaskowska K., Miarka A., Społeczna odpowiedzialność projektanta w kreowaniu produktu rehabilitacyjnego, Marketing i Zarządzanie (d. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu) nr 2 (48), 207-214.
  3. Kowalski M. W., Antropolodzy na wojnie. O „brudnej” użyteczności nauk społecznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015.
  4. Kurzępa J., Młodzież pogranicza Juma, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 1998, (rozdz. dot. metodologii badań).
  5. Dyoniziak R., Sondaż a manipulowanie społeczeństwem, Uniwersitas, Kraków 1997.
  6. Stomma L., Antropologia wojny, Iskry, Warszawa 2014.
  7. Ząbek M. (red.), Antropologia stosowana, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego UKSW, Warszawa 2013.

Notes

Część zajęć może zostać zrealizowana z wykorzystaniem mobilnych metod edukacyjnych (np. spacer badawczy, gra, wizyta studyjna).
Spójność społeczna - opis przedmiotu


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 26-01-2022 10:58)