SylabUZ

Generate PDF for this page

Spójność społeczna - course description

General information
Course name Spójność społeczna
Course ID 14.2--PrSpD-SS-S22
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Social design
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mariusz Kwiatkowski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 - - Credit with grade
Lecture 15 1 - - Exam

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przygotowanie uczestników do analizy zjawisk i procesów społecznych z perspektywy spójności społecznej oraz do projektowania i wdrażania interwencji społecznych służących wzmocnieniu spójności w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i międzynarodowej.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny wykładów

  1. Koncepcje spójności społecznej i ich zastosowanie
  2. Koncepcja spójności społecznej w Unii Europejskiej
  3. Polityka spójności w Polsce
  4. Polityka spójności w skali regionalnej i lokalnej
  5. Degradacja przestrzeni a spójność społeczna
  6. Nierówności ekonomiczne a spójność społeczna
  7. Wielokulturowość a spójność społeczna

Zakres tematyczny ćwiczeń        

  1. Diagnozowanie spójności społecznej
  2. Strategie wzmacniania spójności społecznej
  3. Ewaluacja strategii służących wzmacnianiu spójności społecznej

Teaching methods

Wykłady: wykłady konwersatoryjne

Ćwiczenia: analizy przypadków z użyciem metod mobilnych (wizyty studyjne, spacery badawcze)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Egzamin

Zasady uzyskania oceny z wykładu

Egzamin – warunek uzyskania pozytywnej oceny – uzyskanie 50% punktów

Ćwiczenia

FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ

Zaliczenie na ocenę

Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń

Analiza przypadku i prezentacja (zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału).

Ocena końcowa

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1. Golinowska S., Kocot E., Spójność społeczna. Stan i perspektywy rozwoju społecznego kraju w przekrojach regionalnych, Scholar, Warszawa 2013.
  2. Witkowski M., Wódz K., Zarządzanie spójnością społeczną: globalne wizje i lokalne praktyki, Dąbrowa Górnicza 2016.

Further reading

  1. Cantle T., Community Cohesion. A New Framework for Race and Diversity, Palgrave Macmillan, London 2008.
  2. Kwiatkowski M., Rewitalizacja a spójność lokalna. Rola ekonomii społecznej, „Studia Regionalne i Lokalne” nr 1, 2021.
  3. Kwiatkowski M., Mielczarek-Żejmo A., Strouhal M. (red.), Multiculturalism. From Crisis to Renewal?, Karolinum, Prague 2020.
  4. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds.,Knowledge On The Move. Studies on Mobile Social Education,  Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  5. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Teaching On The Move. Teacher’s Toolkit, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.
  6. Alastair Roy, Sinan Tankut Gűlan, Dorota Bazuń, Mariusz Kwiatkowski eds., Learning On The Move. Students’ Handbook, Warszawa: Oficyna Naukowa 2022.

Notes


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 12:06)