Celem przedmiotu jest opanowanie podstaw wiedzy o formach i technikach wpływu społecznego. Umiejętność identyfikacji oraz rozumienia formalnych i nieformalnych technik stosowanych w komunikacji społecznej.
Prerequisites
Scope
Tematyka wykładów:
Społeczne tworzenie rzeczywistości. Teoria i praktyki komunikowania znaczeń: przegląd stanowisk i kierunków badawczych
Badanie życia codziennego. Komunikacja niewerbalna: gesty, emocje, tożsamości
Społeczne reguły interakcji. Manipulowanie emocjami i przekazem
Socjotechniczne aspekty procesów kształtowania postaw i zachowań. Kształtowanie więzi i norm: przegląd teorii i badań
Pojęcie i problematyka stereotypów. Źródła i mechanizmy stereotypizacji: przegląd teorii i badań
Tematyka ćwiczeń:
Konformizm w relacjach społecznych. Formy i rodzaje: przegląd zagadnień
Czynniki wzmacniające i osłabiające zachowania konformistyczne. Przegląd i analiza wybranych eksperymentów psychologicznych
Stereotypy. Funkcje poznawcze i praktyczne: przegląd stanowisk
Stereotypy ról społecznych i grup etnicznych jako narzędzie wpływu społecznego
Techniki redukcji stereotypów i form dystansu społecznego
Teaching methods
Wykład. Analiza przypadków. Dyskusja, prezentacje, prace pisemne.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład
FORMA ZALICZENIA WYKŁADU
Zaliczenie na ocenę
Zasady uzyskania oceny z wykładu
Uzyskanie minimum 50% punktacji z kolokwium obejmującego tematykę wykładów.
Ćwiczenia
FORMA ZALICZENIA ĆWICZEŃ
Zaliczenie na ocenę
Na podstawie prezentacji i kolokwium
Student/ka w ramach prezentacji omawia wybrany przez siebie stereotyp i przedstawia analizę jego genezy i funkcji w relacjach społecznych.
Kolokwium obejmujące tematykę ćwiczeń.
Zasady uzyskania oceny z ćwiczeń
Przeprowadzenie prezentacji raz uzyskanie minimum 50% punktów z kolokwium.
Ocena końcowa
Zasady uzyskania oceny końcowej
Średnia ocen z ćwiczeń i wykładu.
Recommended reading
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2016.
Giddens A., Socjologia, przeł. O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek, PWN, Warszawa 2012.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. P. Śpiewak, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, przeł. A. Kacmajor i M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Pawełczyk P., Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000.
Roberts B., Micro Social Theory, Palgrave Macmillan, Basingstoke 2006.
Further reading
Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, PWN, Warszawa 2006.
Karwat M., Sztuka manipulacji politycznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1998.
Tyszka T., Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.
Notes
Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 27-01-2022 10:00)