SylabUZ

Generate PDF for this page

Voice emission and hygiene - course description

General information
Course name Voice emission and hygiene
Course ID 05.0-WP-RzK-EHG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Prerequisites

Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka

Scope

Cele i zadania przedmiotu emisja głosu.

Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu).

Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela).

Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy).

Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji).

Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych.

Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania).

Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu.

Profilaktyka i rehabilitacja głosu.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, gry emisyjne

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z oceną na podstawie oceny aktywności studentów, oceny ich udziału w warsztatach emisyjnych i w dyskusji, oceny pracy pisemnej i autoprezentacji.

Dopuszcza się nieobecność usprawiedliwioną na 2 godzinach zajęć. W przypadku większej liczby godzin nieobecności studenta weryfikacja efektów odbywa się w czasie konsultacji

Recommended reading

  1. Kataryńczuk-Mania L., red., Emisja głosu z perspektywy pedagogicznej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020.
  2. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012
  3. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001
  4. .Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
  5. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

Further reading

1.       Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

2.      Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.

3.      Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.

Notes

-


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 12-02-2022 11:22)