SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of human development over the life course - course description

General information
Course name Psychology of human development over the life course
Course ID 14.4-WP-RzK-PRCZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mróz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

 

Rozszerzenie świadomości teoretycznej studentów w zakresie prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka w ciągu całego życia, uwzględniając normatywne kryzysy rozwojowe w różnych aspektach. Dokonanie analizy wybranych koncepcji teoretycznych ujmujących różne konteksty rozwoju psychicznego jednostki, uwarunkowania rozwoju i prawidłowości funkcjonowania w różnych okresach życia człowieka .

Prerequisites

Scope

W prezentacji problematyki  rozwoju człowieka w różnych fazach ukazane będą wymagania i normy społeczne  warunkujące proces rozwoju psychicznego, a także wewnętrzne uwarunkowania dylematów, przed którymi staje jednostka. Analizie poddane zostaną źródła potencjalnych kryzysów oraz sposoby radzenia sobie z nimi.  Analizie podane będą teorie rozwoju człowieka - perspektywa biologiczna, behawioralna i poznawcza. Analiza zmian rozwojowych. Teorie rozwoju: fazowe (Z. Freud, J. Piaget, teorie związków z obiektem, E. Erikson), sekwencyjne (A. Maslow, teorie neopiagetowskie), cykliczne (D. Lewinson, E. Duvall, R.Havinghurst), liniowe (B. Skinner, A. Bandura), wielopłaszczyznowe (L. Wygotski, M Tyszkowa, P. Baltes). Obszary rozwojowe. Charakterystyka poszczególnych faz: od rozwoju somatycznego noworodka do starości. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych. Teratogeny. Rola relacji społecznych w rozwoju jednostki. Płeć a rozwój.

Teaching methods

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń uzyska student oceniony pozytywnie ze względów merytorycznych na każdym z ćwiczeń oraz uzyska pozytywną ocenę z testu( 65%)  i przygotuje projekt 

Oceną końcową będzie średnia z ocen cząstkowych

 

Recommended reading

  • Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2006.

  • Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011.

  • Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2007.

  • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) , Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa 2007.

  • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) ,Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa 2007

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 13-02-2022 07:55)