SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnosis of social maladjustment - course description

General information
Course name Diagnosis of social maladjustment
Course ID 14.2-WP-RzK-DNS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Resocjalizacja z kryminologią
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Monika Kaczmarczyk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Student posiądzie wiedzę na temat zjawiska niedostosowania społecznego i jego interpretacji naukowej w różnorodnych koncepcjach teoretycznych oraz w odniesieniu do patologii życia społecznego. Pozna przyczyny i przejawy niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży, sposoby funkcjonowania osób niedostosowanych i zagrożonych niedostosowaniem w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym. Ponadto zdobędzie wiadomości odnoszące się do diagnozy niedostosowania społecznego, resocjalizacji i profilaktyki.

Prerequisites

Zainteresowanie tematyką z zakresu patologii społecznych, wiedza o problemach społecznych.

Scope

WYKŁAD

  1. Niedostosowanie społeczne, asocjalność i demoralizacja – wyjaśnienie pojęć oraz powiązań z resocjalizacją w strukturze życia społecznego.

  2. Podmiot i przedmiot pracy resocjalizacyjnej w obszarach niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.

  3. Zaburzenia w zachowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych w odniesieniu do obszarów obszarów życia społecznego.

  4. Typologie oraz klasyfikacja NS i wykolejenia społecznego w ujęciu interdyscyplinarnym.

ĆWICZENIA

  1. problem niedostosowania społecznego w instytucjach (Szkoła, internat, Szkolne Ośrodki Socjoterapeutyczne, Pogotowia Opiekuńcze, i inne placówki z zakresu pomocy, opieki, wsparcia, wychowania i resocjalizacji).

  2. Czynniki ryzyka niedostosowania społecznego w relacjach subkulturowych, sektach i organizacjach dewiacyjnych.

  3. Czynniki warunkujące przebieg procesu niedostosowania społecznego i resocjalizacji ( zaburzenia procesu wychowania w rodzinie, style wychowania, postawy rodzicielskie )

  4. Pomoc niedostosowanym społecznie ( formy, metody, środki, organizacje i instytucje).

  5.  Przemoc wobec dziecka w rodzinie.

  6. Street working.

  7. Syndrom DDA, DDD.

  8. Etyka zawodu w pracy z niedostosowanymi społecznie.

  9. Główne problemy w terapii i resocjalizacji nieletnich niedostosowanych. 

  10. Procedury działań podejmowanych wobec osób przejawiających symptomy niedostosowania społecznego.

Teaching methods

Projekcja filmowa, dyskusja, pogadanka, objaśnienie, prezentacje, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: kolokwium pisemne: test z pytaniami (zadaniami) otwartymi.

Ćwiczenia: zaliczenie ustne / kolokwium.

Przy ocenie kolokwium i testu obowiązuje następująca skala:

94-100% = 5,0; 85-93% = 4,5; 76-84% = 4,0; 68-75% = 3,5; 60-67% = 3,0; 0-59% = 2.

Na zajęciach dopuszcza się 1 nieobecność nieusprawiedliwioną studenta. Pozostałe nieobecności należy rozliczyć w ramach konsultacji, po uzgodnieniu ich zakresu z prowadzącym

Studenci, którzy otrzymali IOS: wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu lub prezentacji lub przeprowadzenie badań i prezentacja ich wyników podczas zajęć lub w godzinach konsultacji.

Recommended reading

  1. Urban B., Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa, 2021

  2. Kamiński A., Dobijański M., Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja, Siedlce, 2020

  3. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008

  4. Szymański A. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. wybrane problemy. Warszawa 2010.

  5. Flegel K., Morrison J., Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą, Kraków 2018

  6. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008

Further reading

Notes


Modified by dr Monika Kaczmarczyk (last modification: 12-02-2022 21:47)