SylabUZ
Course name | Voice Emission and Language Culture |
Course ID | 05.9-WH-WP-EGKJ |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | History |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
W zakresie wiedzy student zna podstawowe zasady poprawnej wymowy, style komunikacji i bariery komunikacyjne, zna i rozumie potrzebę stosowania podstawowych warunków higieny głosu, zna podstawowe środki stylistyczne i retoryczne. Zna podstawowe kryteria poprawności językowej.
W zakresie umiejętności student potrafi przygotować krótką wypowiedź z zachowaniem podstawowych zasad poprawnej emisji głosu i kultury języka, potrafi wypowiadać się na przygotowany temat przed średniej wielkości publicznością.
W zakresie kompetencji student rozumie kształcenie poprawnej emisji głosu jako stały proces i jest świadomy potrzeby ciągłego rozwijania i kształcenia umiejętności sprawnego oraz poprawnego komunikowania się. Student umie dostrzec błędy w wypowiedzi ustnej i szuka sposobów ich poprawy.
Znajomość zasad poprawności językowej na poziomie szkoły średniej. Brak istotnych wad wymowy.
Cechy prawidłowej emisji głosu: postawa, fonacja, oddychanie, rezonatory, rejestry, artykulacja. Głos a postawa psychofizyczna. Higiena głosu a higiena życia i środowisko
zewnętrzne. Patologia głosu. Narządy mowy i słuchu, wzroku i równowagi w procesie komunikacji. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Style komunikowania się. Bariery
komunikacyjne (zwłaszcza w sytuacji szkolnej). Intencjonalność wypowiedzi a prozodyczne elementy polszczyzny. Kultura języka i podstawowe kryteria poprawności językowej, główne zasady ortofonii.
dyskusja, studium przypadków, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia z zakresu dykcji, praca z tekstem, recytacja, przygotowywanie wypowiedzi publicznych
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
ocena aktywności, ocena przygotowania do zajęć, ocena prezentacji wypowiedzi na zadany temat, ocena zawartości, formy i sposobu przedstawienia wystąpienia końcowego
Jadacka H., Kultura języka polskiego, Warszawa 2013.
Knapp M.L., Hall J.A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław 2000.
Łastik A., Poznaj swój głos..., Warszawa 2002.
Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007.
Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, red. L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska, Zielona Góra 2006.
Tarasiewicz-Ciesielska B., Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do emisji głosu, Kraków 2003.
Tkaczyk L., Komunikacja niewerbalna, Opole 1997.
Zaleska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004.
Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa 2000
Schirner M., Techniki oddychania, Katowice 2003.
Stewart J., Mosty zamiast murów, Warszawa 2000.
Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy, Łódź 1999.
Załazińska A., Rusinek M., Retoryka codzienna, Warszawa 2010.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji nauczycielskiej.
Modified by dr Dorota Szagun (last modification: 29-04-2022 20:21)