SylabUZ

Generate PDF for this page

Economics of businesses - course description

General information
Course name Economics of businesses
Course ID 14.3-WE-BizElP-EkonPrzed
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study E-business
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Roszkowska-Hołysz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu funkcjonowania i ekonomicznych uwarunkowań różnych form przedsiębiorstwa: przedsiębiorca a przedsiębiorstwo, formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie, organizacyjna działalność przedsiębiorstwa. Ukształtowanie umiejętności w rozumieniu i analizowaniu przykładów i praktycznych przypadków tematycznie związanych z zakresem tematycznym przedmiotu. Zarządzanie przedsiębiorstwem.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady:

  1. Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem wykładów, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
  2. Biznes tradycyjny a biznes elektroniczny: podobieństwa i różnice. Niepewność i ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa. Etapy tworzenia nowej firmy. Istota gospodarowania.
  3. Biznesplan i jego struktura. Analiza SWOT.
  4. Podobieństwa i różnice: finanse przedsiębiorstwa, finanse osobiste, finanse publiczne i unijne. Kapitał własny i kapitał obcy. Majątek trwały i obrotowy w przedsiębiorstwie. Wewnętrzne i zewnętrzne źródła finansowania działalności gospodarczej (m.in. pierwotne środki własne, wpływy ze sprzedaży, środki unijne, kredyt bankowy, leasing, akcje, obligacje). Outsourcing, franchising, crowdfunding i inne formy jako szansa rozwoju przedsiębiorczości.
  5. Spółka na giełdzie papierów wartościowych. Inwestowanie. Rynek pochodnych instrumentów finansowych.
  6. Przedsiębiorstwo w strefie euro. Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorstwa przed ryzykiem kursu walutowego.
  7. Zarządzanie przedsiębiorstwem.
  8. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a strategia rozwoju firmy. Rating i agencje ratingowe.
  9. Polityka gospodarcza państwa a funkcjonowanie przedsiębiorstwa (m.in. w związku z koronawirusem). Czwarta rewolucja przemysłowa i jej wpływ na rynek pracy. Ruch okrężny w gospodarce.

Ćwiczenia:

  1. Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem ćwiczeń, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
  2. Istota przedsiębiorstwa i jego działalności. Formy organizacyjno – prawne przedsiębiorstw, rodzaje i typy przedsiębiorstw. Przedsiębiorca a przedsiębiorczość. Cechy przedsiębiorcy.
  3. Obciążenia finansowe przedsiębiorstw, podatki. Raje podatkowe a funkcjonowanie firm. Wpływ inflacji na działalność gospodarczą.
  4. Mikroekonomia. Podstawy funkcjonowania rynku: popyt i podaż. Teoria zachowań konsumenta. Równowaga rynkowa. Rola cen w gospodarce. Polityka ustalania cen na produkty.
  5. Podstawy decyzji ekonomicznych producenta: zysk, przychód całkowity, przychód marginalny, koszt całkowity, koszt stały, koszt zmienny, koszt przeciętny, koszt marginalny, koszt alternatywny. Zachowania przedsiębiorstw w zależności od formy rynku: przedsiębiorstwo na rynku konkurencji doskonałej, konkurencji monopolistycznej, oligopolu, monopolu. Maksymalizacja zysku i minimalizacja kosztów w przedsiębiorstwie.
  6. Struktura produkcyjna i usługowa przedsiębiorstw. Gospodarka materiałowo-magazynowa oraz gospodarka inwestycyjna. Systemy płac i wynagrodzeń pracownika. Rodzaje czasów pracy. Rynek pracownika i pracodawcy.
  7. Wskaźniki finansowe i sprawozdania finansowe.
  8. Otoczenie krajowe i międzynarodowe przedsiębiorstwa.
  9. Marketing, promocja i wizerunek przedsiębiorstwa. Misja i cele firmy.
  10. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Benchmarking. Innowacje przedsiębiorstwa.

Teaching methods

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem videoprojektora, "burza mózgów", "giełda pomysłów"

Ćwiczenia - analiza przypadków, klasyczna metoda problemowa, dyskusja i praca w grupie.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia wykładów jest zaliczenie w formie ustnej. Ćwiczenia -aktywność, przygotowanie i przedstawienie projektu dotyczącego zagadnień ujętych w zakresie tematycznym oraz stworzenie i zaprezentowanie biznesplanu (wraz z uzasadnieniem, spojrzeniem krytycznym oraz dostępnymi alternatywami), dla wybranego powstającego lub istniejącego przedsiębiorstwa (na podstawie danych rzeczywistych lub fikcyjnych).

Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć ćwiczenia.

Recommended reading

  1. Duraj. J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2000.
  2. Engelhardt. J., Ekonomika przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa, 2017.
  3. Lichtarski, J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław, AE, 2007.
  4. Osbert-Pociecha, G. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Studium przypadków. Wrocław, AE, 2009.
  5. Piasecki B.: Ekonomika i zarządzanie małą firmą. Warszawa – Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
  6. Sudoł, S., Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Teoria i praktyka zarządzania, Toruń, Dom Organizatora, 2006.
  7. Żelichowska M., Ekonomika przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013. 

Further reading

  1. Altkorn J.: Zarządzanie i przedsiębiorczość. Studia polskich przypadków. Warszawa – Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996.
  2. Bielecki W. T.: Przedsiębiorczość w wirtualnym środowisku. Warszawa: Wydawnictwo UW, 1999.
  3. Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE, 1992.
  4. Gruszecki T.: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Cedor, 1994.
  5. Gruszecki T.: Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN, 2002.
  6. Kwiatkowski S.: Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: PWN, 2000.
  7. Lichtarski J. (red): Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo AE, 1997.
  8. Lunden B., Młodzikowska B.: Jednoosobowa firma: jako założyć i samodzielnie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą. Gdańsk: BL Info, 2005.
  9. Obłój K.: Strategia sukcesu firmy. Warszawa: PWE, 1994.
  10. Piasecki B.: Przedsiębiorczość i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w XXI wieku. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2002.
  11. Sobczyk, G. (red.), Ekonomika i organizacja małych i średnich przedsiębiorstw, Warszawa, Difin, 2004.
  12. Stańda B., Wierzbowska B.: Przedsiębiorczość. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2005.
  13. Stoner J. A. F.: Kierowanie. Warszawa: PWE, 1997.
  14. Sudoł S.: Przedsiębiorstwo: podstawy nauki o przedsiębiorstwie – zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE, 2006.
  15. Targalski J (red).: Postawy przedsiębiorczości. Kraków: Wydawnictwo AE, 1995.
  16. Wach K.: Jak założyć własną firmę w Polsce. Kraków: Instytut Wspierania Przedsiębiorczości w Krakowie, 2006.

Notes


Modified by dr Zbigniew Binek (last modification: 06-04-2022 18:01)