SylabUZ

Generate PDF for this page

Business-related communication - course description

General information
Course name Business-related communication
Course ID 04.2-WE-BEP-ZKB
Faculty Faculty of Computer Science, Electrical Engineering and Automatics
Field of study E-business
Education profile practical
Level of studies First-cycle studies leading to Engineer's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Rozwój umiejętności i kompetencji komunikacji interpersonalnej w aspekcie biznesu.

Prerequisites

Brak

Scope

Społeczeństwo informacyjne. Kompetencje komunikacyjne. Kompetencje informacyjne.

Komunikacja. Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna. Elementy procesu komunikowania. Bariery komunikacyjne i sposoby ich pokonywania. Warunki skutecznej komunikacji, błędy w komunikowaniu się z klientem lub kontrahentem.

Autoprezentacja - zasady skutecznej autoprezentacji.

Środki komunikacyjne. Komunikacja poprzez sieć. Computer Mediated Communication. Bariery w komunikacji sieciowej. Netykieta.

Rola słowa pisanego w skutecznej komunikacji. Efektywne konstruowanie wiadomości (tekstowych).

Technologie informacyjne i komunikacyjne.

Teaching methods

case-study, gry symulacyjne, burza mózgów, dyskusja, metoda projektu, praca w zespole

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen/zaliczeń ze wszystkich form sprawdzających. Szczegółowe informacje przedstawiane są na pierwszych zajęciach.

Recommended reading

  1. Anders AD., Coleman JT., Castleberry SB.: Communication Preferences of Business-to-Business Buyers for Receiving Initial Sales Messages: A Comparison of Media Channel Selection Theories. International Journal of Business Communication. 2020;57(3):370-400.
  2. Nosalska, K., Mazurek, G.: Marketing principles for Industry 4.0 — a conceptual framework, Engineering Management in Production and Services, 2019, 11(3), 9-20.
  3. Pardillo JC.: Business Communication. Vol. E-book edition. Oakville, ON, Canada: Society Publishing, 2019.
  4. Rogala A., Białowąs S.: Communication in Organizational Environments. Functions, Determinants and Areas of Influence, London: Palgrave Macmillan, 2016.
  5. Schartel Dunn SG, Lane PL. Do Interns Know What They Think They Know? Assessing Business Communication Skills in Interns and Recent Graduates. Business and Professional Communication Quarterly. 2019;82(2):202-213

Further reading

  1. Booher D. Faster, Fewer, Better Emails : Manage the Volume, Reduce the Stress, Love the Results. Vol First edition. Berrett-Koehler Publishers; 2019.
  2. Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A., Motyl-Adamczyk A.: Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
  3. Czyczerska KM, Ławnik AJ, Szlenk-Czyczerska E. Współczesny rynek pracy w Polsce a generacja. Różnice między pokoleniami X, Y oraz Z. Social Dissertations / Rozprawy Spoleczne [Internet]. 2020 Jul;14(3):102–25.
  4. Garret P., Dennis S.: Efektywna komunikacja pisemna w biznesie,  K.E. Liber, Warszawa, 2013.
  5. Holliday M.: Coaching, mentoring i zarządzanie. Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, Helion, Gliwice, 2006.
  6. Hambridge S.: Netiquette Guidelines, Intel Corp., 1995, http://www.ietf.org/rfc/rfc1855.txt
  7. Kowalska M.: E-Mail marketing na różnych etapach budowania relacji z klientem. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 2018, 526 (July): 99–108.
  8. Myśliwiec G, Załęcka A. Kompetencje negocjacyjne studentów a styl negocjacji i podatność na manipulację. Education of Economists and Managers / Edukacja Ekonomistow i Menedzerow. 2021;60(2):25-39. 
  9. Przywara B, Leonowicz-Bukała I. Bądźmy w kontakcie. Współczesna cyfrowa komunikacja permanentna. Zeszyty Prasoznawcze [Internet]. 2020 Jul;63(3):9–31

Notes

Brak


Modified by dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (last modification: 12-04-2022 13:19)