SylabUZ

Generate PDF for this page

Elective Course: A fairy tale in Anglo-Saxon literature - course description

General information
Course name Elective Course: A fairy tale in Anglo-Saxon literature
Course ID 08.9-WH-FiPlD-BwLA-N16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study English Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • opanowanie podstawowej wiedzy z zakresu współczesnych badań nad baśnią w literaturze i kulturze;
  • ukazanie – na przykładach z literatury anglosaskiej – roli baśni jako ważnego kodu kulturowego, przekazywanego przez pokolenia i jednocześnie ulegającego modyfikacjom w procesie historycznoliterackim; 
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i interpretowania baśni i baśniowości we współczesnych tekstach kultury.

Prerequisites

Podstawowa wiedza w zakresie baśni jako gatunku literackiego.

Scope

1. Ustalenia metodologiczno-terminologiczne: przegląd współcześnie stosowanych koncepcji metodologicznych badania baśni; definicje baśni ludowej, baśni tradycyjnej, baśni literackiej, baśni postmodernistycznej.

2. Baśń jako gatunek i baśń jako konwencja.

3. Tradycyjne baśnie angielskie Josepha Jacobsa (wybrane teksty).

4. Baśnie braci Grimm w tłumaczeniu i opracowaniu Philipa Pullmana.

5. Angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej (wybrane teksty).

6. Alicja w Krainie Czarów Lewisa Carrolla i baśniowe konteksty.

7. Baśń – mit – legenda na przykładzie „wilczych" opowiadań Angeli Carter.

8. Współczesne metamorfozy baśni i intertekstualna gra z tradycją literacką ma przykładzie tekstów Michaela Cunninghama i Ransoma Riggsa.

9. Fantasy i baśń – Baśnie barda Beedle'a J.K. Rowling.

10. Baśnie feministyczne – na przykładzie tekstów Kate Forsyth, Laury Lane i Ellen Haun.

11. Od baśni literackiej do baśni filmowej.

Teaching methods

Tradycyjna metoda problemowa, dyskusja, praca z tekstem, praca pisemna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział oraz przygotowanie prac kontrolnych.

Recommended reading

Literatura podmiotowa:

  • Carroll L., Alicja w Krainie Czarów, przeł. B. Kaniewska, Poznań 2012.
  • Carter A., Czarna Wenus, przeł. A. Ambros, Wrocław 2005 (tu: Towarzystwo wilków, Piotruś i wilk)
  • Cunningham M., Dziki łabędź i inne baśnie, przeł. J. Kozłowski, Poznań 2016.
  • Jacobs J., Baśnie angielskie, przeł. J. Carlson, K. Wojciechowska, Warszawa 2018.
  • Ostatni smok. Baśnie pisarzy angielskich, wyb. i wstęp R. Waksmund, Wrocław 2005.
  • Pullman Ph., Baśnie braci Grimm dla dorosłych i młodzieży, przeł. T. Wyżyński, Warszawa 2015.
  • Rowling J.K., Baśnie barda Beedle’a, przeł. A. Polkowski, Poznań 2017.
  • Riggs R., Baśnie osobliwe, przeł. P. Szymczak, Poznań 2016.

Literatura przedmiotowa:

  • Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014.
  • Skowera M., Postmodernistyczny retelling baśni – garść uwag terminologicznych, „Creatio Fantastica" 2016, 2 nr (53), s. 41-56.

Further reading

  • Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Warszawa 1985.
  • Estés C.P., Biegnąca z wilkami. Archetyp Dzikiej Kobiety w mitach i legendach, przeł. A. Cioch, Poznań 2001.
  • Propp W., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, Warszawa 2003.
  • Krajka W., Angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej, Warszawa – Łódź 1981.
  • Zipes J., Fairy Tale as Myth, Myth as Fairy Tale, Lexington: The University Press of Kentucky 1994.

Notes

brak


Modified by dr Joanna Wawryk (last modification: 01-05-2022 17:43)