SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do pedagogiki - course description

General information
Course name Wprowadzenie do pedagogiki
Course ID 05.0--FAP-WP-S20
Faculty Faculty of Humanities
Field of study English Philology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Available in specialities Teaching
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 30 2 Exam
Class 30 2 30 2 Credit

Aim of the course

Student posiada podstawową wiedzę na temat pedagogiki jako nauki społecznej, teoretycznej oraz praktycznej; ze zrozumieniem posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki; kształci umiejętności wiązania i wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych; kształtuje postawę odpowiedzialności za swoje działania.

Prerequisites

Ogólna wiedza o rzeczywistości społecznej.

Scope

Wykłady

  1. Pedagogika, jako nauka. Przedmiot badań. Podstawowe pojęcia. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk.
  2. Historia myśli pedagogicznej.
  3. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
  4. Kulturowe, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wartości i cele edukacji.
  5. Wybrane kierunki pedagogiki (pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna, pedagogika kultury, pedagogika personalistyczna).
  6. Struktura i funkcje systemu oświaty w Polsce. Reformy edukacji. Priorytety polityki oświatowej.
  7. Edukacja włączająca. Dziecko z niepełnosprawnością.
  8. Etyka i deontologia nauczycielska.
  9. Edukacja wielokulturowa.
  10. Alternatywy edukacyjne.

Ćwiczenia

  1. Prawa i potrzeby dzieci w edukacji.
  2. Naturalne środowiska wychowawcze. Wychowanie dziecka w rodzinie (cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie). Patologie życia rodzinnego.
  3. Charakterystyka grup rówieśniczych. Subkultury młodzieżowe.
  4. Szkoła jako środowisko wspierające rodzinę w wychowaniu dziecka (przemiany, oceny). Program wychowawczy szkoły.
  5. Podmiotowość i przedmiotowość ucznia w procesie edukacji. Komunikacja w klasie. Współpraca wychowawcy z rodzicami.
  6. Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Start w zawodzie. Etyka i deontologia nauczycielska.
  7. Zasady i metody wychowania (nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe).
  8. Trudności i błędy wychowawcze. Zapobieganie.
  9. Terapia pedagogiczna.
  10. Edukacja wielokulturowa.
  11. Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
  12. Warunki efektywności pracy wychowawczej.

Teaching methods

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z pokazem slajdów, metody problemowe, metoda projektów, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach (dyskusje, sprawozdanie z lektury) oraz wykonanie indywidualnie prezentacji multimedialnej/referatu/portfolio (na wybrany z sylabusa temat). Powyżej 2 nieobecności na zajęciach należy zaliczyć w ramach konsultacji.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest egzamin (zaliczenie powyżej 60%).

Ocena końcowa to ocena z egzaminu (weryfikowana aktywnością na ćwiczeniach).

Recommended reading

  1. Janowski A., Pedagogika praktyczna, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2007.
  2. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, "Impuls", Kraków 2004.
  3. O humanizacji pracy zawodowej współczesnego nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Wydawnictwo PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
  4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
  5. Pedagogika, t. 1-2, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.

Further reading

 

  1. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls” Kraków 2005.
  2. Pasterniak-Kobyłecka E., Edukacja aksjologiczna dziecka w środowiskach wychowawczych. Współczesne problemy, „Impuls” Kraków 2020.
  3. Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
  4. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
  5. Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 18-04-2022 19:21)