Student posiada podstawową wiedzę na temat pedagogiki jako nauki społecznej, teoretycznej oraz praktycznej; ze zrozumieniem posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki; kształci umiejętności wiązania i wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych; kształtuje postawę odpowiedzialności za swoje działania.
Prerequisites
Ogólna wiedza o rzeczywistości społecznej.
Scope
Wykłady
Pedagogika, jako nauka. Przedmiot badań. Podstawowe pojęcia. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk.
Historia myśli pedagogicznej.
Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
Kulturowe, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wartości i cele edukacji.
Wybrane kierunki pedagogiki (pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna, pedagogika kultury, pedagogika personalistyczna).
Struktura i funkcje systemu oświaty w Polsce. Reformy edukacji. Priorytety polityki oświatowej.
Edukacja włączająca. Dziecko z niepełnosprawnością.
Etyka i deontologia nauczycielska.
Edukacja wielokulturowa.
Alternatywy edukacyjne.
Ćwiczenia
Prawa i potrzeby dzieci w edukacji.
Naturalne środowiska wychowawcze. Wychowanie dziecka w rodzinie (cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie). Patologie życia rodzinnego.
Charakterystyka grup rówieśniczych. Subkultury młodzieżowe.
Szkoła jako środowisko wspierające rodzinę w wychowaniu dziecka (przemiany, oceny). Program wychowawczy szkoły.
Podmiotowość i przedmiotowość ucznia w procesie edukacji. Komunikacja w klasie. Współpraca wychowawcy z rodzicami.
Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Start w zawodzie. Etyka i deontologia nauczycielska.
Zasady i metody wychowania (nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe).
Trudności i błędy wychowawcze. Zapobieganie.
Terapia pedagogiczna.
Edukacja wielokulturowa.
Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
Warunki efektywności pracy wychowawczej.
Teaching methods
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z pokazem slajdów, metody problemowe, metoda projektów, dyskusja.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach (dyskusje, sprawozdanie z lektury) oraz wykonanie indywidualnie prezentacji multimedialnej/referatu/portfolio (na wybrany z sylabusa temat). Powyżej 2 nieobecności na zajęciach należy zaliczyć w ramach konsultacji.
Warunkiem zaliczenia wykładów jest egzamin (zaliczenie powyżej 60%).
Ocena końcowa to ocena z egzaminu (weryfikowana aktywnością na ćwiczeniach).
Recommended reading
Janowski A., Pedagogika praktyczna, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2007.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, "Impuls", Kraków 2004.
O humanizacji pracy zawodowej współczesnego nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Wydawnictwo PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
Pedagogika. Podręcznik akademicki,t. 1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
Pedagogika, t. 1-2, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.
Further reading
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls” Kraków 2005.
Pasterniak-Kobyłecka E., Edukacja aksjologiczna dziecka w środowiskach wychowawczych. Współczesne problemy, „Impuls” Kraków 2020.
Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.
Notes
Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 18-04-2022 19:21)