SylabUZ

Generate PDF for this page

Biomedical aspects of human growth, development and education - course description

General information
Course name Biomedical aspects of human growth, development and education
Course ID 05.0-WP-AKTAS-BPRW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z aspektami i czynnikami rozwoju biologicznymi człowieka. Zdobycie wiedzy w zakresie rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz zdobycie umiejętności oceny procesów wzrastania dziecka. Zdobycie wiedzy dotyczącej problemów cywilizacyjnych (ekologii żywienia, ekologii zdrowia i chorób), a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy

Prerequisites

Wiedza z zakresu biologii człowieka (w tym budowy i funkcji układów człowieka), higieny i zachowań zdrowotnych.

Scope

Pojęcie ontogeneza, jej etapy oraz czynniki wpływające na rozwój człowieka. Pojęcie trendu sekularnego, jego składowe. Wiek rozwojowy i metody jego oceny.  Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie z uwzględnieniem potencjalnych nieprawidłowości. Postawa ciała i metody jej oceny. Dymorfizm płciowy człowieka. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka. Biologiczne determinanty zachowań. Problemy biokulturowe (społeczeństwo postindustrialne, globalizacja, ekologia żywienia, ekologia zdrowia i chorób). 

Teaching methods

obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% (2,0), 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0). Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 – średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz 2 – ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0); Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Na ocenę wpływa także obecność i aktywność na zajęciach. W przypadkach nieobecności na zajęciach, student powinien uzupełnić braki. Dopuszcza się 13% nieobecności (usprawiedliwionych), które Student powinien uzupełnić w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia (max na dwa tygodnie przed końcem zajęć). Usprawiedliwioną nieobecność Student/-ka zobowiązani są odpracować w formie odpowiedzi ustnej lub pisemnej (wg wskazań prowadzącego). Pozostałe warunki, nie wymienione w punkcie rozstrzygane są zgodnie z Regulaminem Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Recommended reading

  1. Malinowski A.(2009), Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  2. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.(2009), Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  3. Wolański N. (2012),Rozwój biologiczny człowieka: podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia, Warszawa, PWN.
  4. Woynarowska B.(2008), Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów. Warszawa, PWN.
  5. Strona internetowa Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego: www.bu.uz.zgora.p

Further reading

  1. Asienkiewicz R., Tatarczuk J., Wandycz J.(2019), Dziecko lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  2. Izdebski Z. (red) (2008), Zagrożenia okresu dorastania. Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski.
  3. Wolański N.(2008), Ekologia człowieka, t.1-2. Warszawa ,Wydawnictwo Naukowe PWN 

Notes


Modified by dr Ewa Nowacka-Chiari (last modification: 24-04-2022 21:02)