SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do kształcenia i wychowania - course description

General information
Course name Wprowadzenie do kształcenia i wychowania
Course ID 05.0-WP-AKTAS-WKW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Exam
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z istotą i strukturą procesu wychowania, ukazanie funkcjonowania klasy szkolnej jako środowiska wychowawczego, wskazanie na metody poznawania uczniów oraz znaczenie pracy zawodowej nauczyciela.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat społecznego funkcjonowania człowieka

Scope

Wykłady

Istota i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego struktura, właściwości i dynamika 

Funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej - procesy społeczne w klasie

Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej

Style kierowania klasą, ład i dyscyplina w klasie szkolnej

Ćwiczenia 

Środowiska wychowawcze

Metody, formy, zasady wychowania

Metody poznawania uczniów

Obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy

Rola zawodowa nauczyciela - jakość pracy nauczyciela, projektowanie ścieżki zawodowej, sukces zawodowy, choroby zawodowe nauczycieli. 

Znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym

Teaching methods

Metody podające, burza mózgów, pogadanka.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest:

- zdanie egzaminu;

- napisanie pracy pisemnej i kolokwium;

- aktywność na zajęciach.

Recommended reading

1.     Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.

2.     Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.

3.     Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

4.     Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.

5.     Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.

6.     Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.

7.     Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

8.      Halpin D., Hope and Education, London-New York 2003.

Further reading

1.     Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.

2.     Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.

3.     „Studia z Teorii Wychowania” 2010, 1.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 22:06)