SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of Education - course description

General information
Course name Methodology of Education
Course ID 05.9-WP-AKTAS-MW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 15 1 Credit with grade
Class 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą procesu, metodami i metodyką wychowania.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych

Scope

Wykłady

Wychowanie w kontekście rozwoju jednostki:

  • Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna
  • Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej
  •  Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej
  •  Sposoby uprawiania teorii wychowania
  •  Perspektywy teorii wychowania
  •  Wartości źródłem wychowania.

Ćwiczenia

Proces wychowania - jego istota i funkcje. Metodyka wychowania

  • Pojęcie wychowania i jego cechy.
  • Charakterystyka procesu wychowawczego
  • Cele i metody wychowania
  •  Operacjonalizacja celów wychowania
  • Dziedziny wychowania
  • Sytuacje wychowawcze
  • Zasady i formy wychowania
  • Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania
  • Działania wychowawcze w aspekcie metodyki

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).

Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, działania praktyczne z obszaru wychowania.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunki:

- napisanie na pozytywną ocenę kolokwium;

- pozytywnie oceniona wypowiedź ustna;

- pozytywna ocena aktywności na zajęciach.

Recommended reading

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  3. Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
  5. Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
  7. Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
  8. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  9. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  10. Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., Stears M., Oxford 2013

Further reading

 

  1. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  2. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  3. Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
  4. Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.
  5. Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.
  6. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
  7. Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 20:58)