- SylabUZ
- Faculty of Social Sciences
- winter term 2022/2023
- Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci - First-cycle studies leading to Bachelor's degree
- Methodology of Education
Methodology of Education - course description
General information
Course name |
Methodology of Education |
Course ID |
05.9-WP-AKTAS-MW |
Faculty |
Faculty of Social Sciences
|
Field of study |
Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Education profile |
academic |
Level of studies |
First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester |
winter term 2022/2023 |
Course information
Semester |
2 |
ECTS credits to win |
4 |
Course type |
obligatory |
Teaching language |
polish |
Author of syllabus |
- dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
|
Classes forms
The class form |
Hours per semester (full-time) |
Hours per week (full-time) |
Hours per semester (part-time) |
Hours per week (part-time) |
Form of assignment |
Lecture |
15 |
1 |
15 |
1 |
Credit with grade |
Class |
30 |
2 |
30 |
2 |
Credit with grade |
Aim of the course
Zapoznanie studentów z istotą procesu, metodami i metodyką wychowania.
Prerequisites
Znajomość podstawowych pojęć pedagogicznych
Scope
Wykłady
Wychowanie w kontekście rozwoju jednostki:
- Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna
- Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej
- Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej
- Sposoby uprawiania teorii wychowania
- Perspektywy teorii wychowania
- Wartości źródłem wychowania.
Ćwiczenia
Proces wychowania - jego istota i funkcje. Metodyka wychowania
- Pojęcie wychowania i jego cechy.
- Charakterystyka procesu wychowawczego
- Cele i metody wychowania
- Operacjonalizacja celów wychowania
- Dziedziny wychowania
- Sytuacje wychowawcze
- Zasady i formy wychowania
- Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania
- Działania wychowawcze w aspekcie metodyki
Teaching methods
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja (panelowa).
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów, działania praktyczne z obszaru wychowania.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description |
Outcome symbols |
Methods of verification |
The class form |
Assignment conditions
Warunki:
- napisanie na pozytywną ocenę kolokwium;
- pozytywnie oceniona wypowiedź ustna;
- pozytywna ocena aktywności na zajęciach.
Recommended reading
- Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
- Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
- Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań 1999.
- Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
- Pilch T., red., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 2000.
- Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
- Śliwerski B., Pedagogika: podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
- Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
- Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
- Sargent L.T., Ideology and Utopia, [w:] The Oxford Handbook of Political Ideologies, Freeden M., Sargent L.T., Stears M., Oxford 2013
Further reading
- Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
- Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
- Furmanek W., Człowiek – człowieczeństwo – wychowanie: wybrane problemy pedagogiki personalistycznej, Rzeszów 1995.
- Kowalski M., Falcman D., Fenomenologie: socjologia versus pedagogika, Kraków 2011.
- Kowalski M., Falcman D., Świadomość aksjologiczna i podmiotowość etyczna, Kraków 2010.
- Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.
- Olbrycht K., Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Notes
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 20:58)