SylabUZ
Course name | Wprowadzenie do pedeutologii i tutoringu |
Course ID | 05.0-WP-AKTAS-WPT |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 15 | 1 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki.
Nauczyciel w miejscu pracy, jego funkcje, zadania i pełnione role. Nauczyciel - tutor.
Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia.
Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Tożsamość zawodowa nauczycieli.
Kompetencje zawodowe nauczyciela.
Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.
Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Problem wypalenia zawodowego.
Etyka zawodowa. Podstawowe prawa i obowiązki nauczyciela.
Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.
Metody pracy stosowane w tutoringu.
Dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe, projekt.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii; ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio. Nieobecności na zajęciach (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.
Budzyński M. (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009.
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.
Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa 2015.
Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.
Dilts R, Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa 2006.
Ekiert-Oldroyd D. (red.), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.
Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.
Kottler J. A., Zehm S. J., On Being a Teacher. Human Dimension, Corwin Press,California 2005.
Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.
Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 09-04-2022 17:58)