SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do pedeutologii i tutoringu - course description

General information
Course name Wprowadzenie do pedeutologii i tutoringu
Course ID 05.0-WP-AKTAS-WPT
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 15 1 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela; różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie; głównymi koncepcjami kształcenia nauczycieli. Doskonalenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej.

Scope

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki.

Nauczyciel w miejscu pracy, jego funkcje, zadania i pełnione role. Nauczyciel - tutor.

Koncepcje kształcenia nauczycieli. Problematyka dokształcania, doskonalenia i samokształcenia.

Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Tożsamość zawodowa nauczycieli.

Kompetencje zawodowe nauczyciela.

Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą.

Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Problem wypalenia zawodowego.

Etyka zawodowa. Podstawowe prawa i obowiązki nauczyciela.

Tutoring w szkole (modele, korzyści). Relacje nauczyciel - uczeń.

Metody pracy stosowane w tutoringu.

Teaching methods

Dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, metody problemowe, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny, którą warunkują aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie   i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej/projektu wybranego zagadnienia z zakresu pedeutologii; ocenę podwyższa przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio. Nieobecności na zajęciach (powyżej 2) należy zaliczyć na konsultacjach.

Recommended reading

Budzyński M. (red.), Tutoring w szkole. Między teorią a zmianą praktyki edukacyjnej, Towarzystwo Edukacji Otwartej, Wrocław 2009.

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, tłum. J. Michalak, GWP, Gdańsk 2004.

Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls”, Kraków 2005.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Sarnat-Ciastko A., Tutoring w polskiej szkole, Difini, Warszawa 2015.

Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, „Impuls”, Kraków 2013.

Further reading

Dilts R, Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże "C", PINLP, Warszawa 2006.

Ekiert-Oldroyd D. (red.), Problemy współczesnej pedeutologii: teorie – praktyka – perspektywy, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003.

Kobyłecka E. (red.), O humanizacji pracy zawodowej nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2005.

Kottler J. A., Zehm S. J., On Being a Teacher. Human Dimension, Corwin Press,California 2005.

Madalińska-Michalak J. M. (red.), O nową jakość edukacji nauczycieli, Wydawnictwo UW, Warszawa 2017.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 09-04-2022 17:58)