SylabUZ

Generate PDF for this page

Społeczne aspekty mass mediów - course description

General information
Course name Społeczne aspekty mass mediów
Course ID 14.2-WP-AKTAS-SAMM
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z  teoretycznymi podstawami wiedzy o  mass mediami, ich specyfiką i historią oraz zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami komunikowania i komunikowania masowego;

 

 

 

Prerequisites

Student zna podstawowe pojęcia socjologiczne oraz posiada wiedzę o koncepcjach i teoriach wyjaśniających życie społeczne i  ogólną wiedzę o mechanizmach życia społecznego, nabytą w ramach realizacji przedmiotu Wstęp do socjologii lub przedmiotu tożsamego.

Scope

Zagadnienia : wykłady

Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.

Kultura masowa i społeczeństwo masowe w klasycznych koncepcjach.

Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo w XXI wieku.

Mass media XXI wieku.

Propaganda - istota zjawiska.

Zagadnienia: ćwiczenia

Historia mass mediów tradycyjnych.

Krótka historia internetu.

Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy, rodzaje instytucji, media publiczne a media komercyjne.

Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady; hybrydyzacja.

Współcześni odbiory mediów tradycyjnych i nowoczesnych: modele percepcji.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Student otrzymuje zaliczenie z wykładów na podstawie uzyskania pozytywnej  ocena z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).

Student otrzymuje zaliczenie z ćwiczeń na podstawie uzyskania pozytywnej  ocena z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy,  wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.

W sytuacji większej liczby nieobecności  (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.

Recommended reading

1. Bernays E.L., Propaganda,Wrocław 2020.

2. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009..

4. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.

5. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.

Further reading

1. Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Warszawa 2017.

2. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.

3. Sorlin P., Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014.

4. McLuhan  M.,  The Gutenberg Galaxy : The Making of Typographic Man, Toronto1962 .

Notes


Modified by dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (last modification: 15-04-2022 08:31)