SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Społeczne aspekty mass mediów |
Kod przedmiotu | 14.2-WP-AKTAS-SAMM |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami wiedzy o mass mediami, ich specyfiką i historią oraz zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami komunikowania i komunikowania masowego;
Student zna podstawowe pojęcia socjologiczne oraz posiada wiedzę o koncepcjach i teoriach wyjaśniających życie społeczne i ogólną wiedzę o mechanizmach życia społecznego, nabytą w ramach realizacji przedmiotu Wstęp do socjologii lub przedmiotu tożsamego.
Zagadnienia : wykłady
Komunikowanie społeczne: definicje i cechy komunikowania, modele komunikowania, rozwój komunikowania.
Kultura masowa i społeczeństwo masowe w klasycznych koncepcjach.
Komunikowanie masowe: media i społeczeństwo w XXI wieku.
Mass media XXI wieku.
Propaganda - istota zjawiska.
Zagadnienia: ćwiczenia
Historia mass mediów tradycyjnych.
Krótka historia internetu.
Nadawcy: instytucje nadawcze i jej cechy, rodzaje instytucji, media publiczne a media komercyjne.
Główne gatunki medialne i formaty: cechy i przykłady; hybrydyzacja.
Współcześni odbiory mediów tradycyjnych i nowoczesnych: modele percepcji.
Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem technik multimedialnych, ćwiczenia.audytoryjne.z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Student otrzymuje zaliczenie z wykładów na podstawie uzyskania pozytywnej ocena z pracy pisemnej (poprawność merytoryczna, umiejętność argumentowania, przypisy, źródła, zróżnicowana bibliografia).
Student otrzymuje zaliczenie z ćwiczeń na podstawie uzyskania pozytywnej ocena z prezentacji. (poprawność merytoryczna, poprawność wykonania prezentacji jako formy przekazywania wiedzy, wskazanie źródeł wykorzystanych do przygotowania prezentacji, inicjowanie dyskusji ). Limit nieobecności na ćwiczeniach - 1.
W sytuacji większej liczby nieobecności (max 3) student zobowiązany jest do konsultacji.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna oceny z wykładu i ćwiczeń.
1. Bernays E.L., Propaganda,Wrocław 2020.
2. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.
3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009..
4. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2012.
5. Mrozowski M., Media masowe: władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
1. Flores S. E., Sfejsowani. Jak media społecznościowe wpływają na nasze życie, emocje i relacje z innymi, Warszawa 2017.
2. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
3. Sorlin P., Mass media. Kluczowe pojęcia, Warszawa 2014.
4. McLuhan M., The Gutenberg Galaxy : The Making of Typographic Man, Toronto1962 .
Zmodyfikowane przez dr hab. Beata Trzop, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-04-2022 08:31)