SylabUZ

Generate PDF for this page

Methods and techniques of social research - course description

General information
Course name Methods and techniques of social research
Course ID 05.9-WP-AKTAS-MTBS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu metod i technik badań pedagogicznych oraz ze strukturą procesu badawczego, ze szczególnym uwzględnieniem metod i technik badań. Wskazanie na możliwość zastosowania w badaniach pedagogicznych zróżnicowanych metod i technik badawczych, także ich odmian on-line. Konstruowanie wybranych narzędzi badawczych. 

 

 

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu studiowanego przez siebie kierunku.

Scope

Wykład

Podstawowe pojęcia – badanie, proces badawczy, etapy procesu badawczego.

Typy badań pedagogicznych.

Podejście pozytywistyczne, podejście interpretatywne, model badań ilościowych, model badań jakościowych.

Metoda, technika, narzędzie badawcze.

Wybrane metody w badaniach pedagogicznych – eksperyment pedagogiczny, metoda socjometryczna, studium przypadku, metoda biograficzna.

Dobór próby do badań.

Etyczne aspekty badań społecznych.

Laboratorium

Formułowanie, przedmiotu badań, celu badań i problemów badawczych.

Obserwacja - standaryzowana i niestandaryzowana.

Metoda sondażu diagnostycznego - technika ankiety i technika wywiadu.

Wywiady niestandaryzowane. 

Badania realizowane z wykorzystaniem Internetu.

Przygotowanie wybranego narzędzia badawczego. 

Teaching methods

Wykład – wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja

Laboratorium – praca z materiałem źródłowym, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, metoda projektów – przygotowanie wybranego narzędzia badawczego

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład

Wykład kończy się egzaminem. egzamin ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z egzaminu ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).

Laboratorium

Laboratorium z kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie trwania zajęć student będzie mógł uzyskać 100 punków – 40 punktów za aktywność na zajęciach, 60 punktów za przygotowanie wybranego narzędzia badawczego.

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z egzaminu (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

 

Recommended reading

1. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

2. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

3. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe: Metody i narzędzia. Warszawa 2012.

4. Maszke A., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.

5. Kozinets R. V., Netnografia : badania etnograficzne online, Warszawa 2012.

 

Further reading

1. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2010.

2. Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach społecznych, Warszawa 2008.

3. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia, Olsztyn 1999.

4. Nind M., CurtinA., Hall K., Research Methods for Pedagogy (Bloomsbury Research Methods for Education) Annotated Edition, Bloomsbury Academic 2016

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 12-04-2022 16:22)