SylabUZ
Course name | Wybrane zagadnienia z historii kultury i sztuki |
Course ID | 08.3-WP-AKTAS-WZHKS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Przedmiot ma za zadanie ukazać miejsce kultury i tradycji europejskiej w życiu społecznym i przygotować do uczestnictwa w życiu kulturalnym, przedstawiając nurty i różnorodność w kulturze europejskiej oraz wskazać na historyczne inspiracje w kulturze współczesnej.
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w kulturze europejskiej na przestrzeni wieków.
1) - 3) Kultura antyczna i jej recepcja 4) Zmiana koncepcji człowieka jako twórcy kultury na przestrzeni dziejów; 5) Kultura a nauki humanistyczne i społeczne - badacz jako współtwórca kultury; 6) Zmiana paradygmatu kultury na przestrzeni dziejów; 7) - 8) Historia kultury - historia kulturowa; 9) Sztuka krytyczna a historia; 10) Co oznacza "koniec" historii sztuki? 11) Nowe media w sztuce a kultura współczesna; 12) Tekst i lektura – przemiany na przestrzeni wieków; 13) Kultura multimedialna, rewolucja czy zmiana nośnika? 14) Historyczne uwarunkowania aktywności kulturalnej/kulturowej; 15) Fotografia w aspekcie historycznym i kulturowym.
wykład, rozmowa nauczająca, praca ze źródłem ikonograficznym
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
warunkiem zaliczenia jest obecność na wykładzie oraz przygotowanie prezentacji w PP na temat wybranego zagadnienia z historii kultury i sztuki.
1. Danto A.C., Po końcu sztuki: sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków 2013.
2. Danto A.C., Świat sztuki: pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.
3. Mencwel A., Wyobraźnia antropologiczna: próby i studia, Warszawa 2006.
1. Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce. Studia i rozprawy z dziejów teorii i historii sztuki, Warszawa 1976.
2. Białostocki J., Płeć śmierci, Gdańsk 2007.
3. Berger K., Potęga smaku. Teoria sztuki, Gdańsk 2008.
4. Borowicz S., Reliefy rozmazane. Rzeczy i obrazy w kulturze dawnej Grecji, Kraków 2020.
5. Burszta W., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
6. Carrol N., Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
7. Chrzanowski T., Sztuka w Polsce, t.1-2, Warszawa 2008
8. Faryna-Paszkiewicz H., Geometria wyobraźni. Szkice o architekturze dwudziestolecia międzywojennego, Gdańsk 2003.
9. Glancey J., Historia architektury, Warszawa 2002.
10. Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006.
11. Havelock E.A., Przedmowa do Platona, Warszawa 2007.
12. Kultura i metoda, red. J. Michalik, Warszawa 2011.
13. Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2000..
14. Ong W.J., Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, Warszawa 2009.
15. Ong W.J., Oralność i piśmiennictwo. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011.
16. Potocka M. A., To tylko sztuka, Warszawa 2008.
17. Potocka M.A., Fotografia: ewolucja medium sztuki, Warszawa 2010
18. Potocka M.A., Nowa estetyka, Warszawa 2016.
19. Potocka M.A., Malarstwo. Rzeźba. Nowe media sztuki, Warszawa 2020.
20. Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008.
brak
Modified by dr hab. Andrzej Gillmeister, prof. UZ (last modification: 25-04-2022 16:13)