SylabUZ

Generate PDF for this page

Wprowadzenie do pedagogiki - course description

General information
Course name Wprowadzenie do pedagogiki
Course ID 05.0-WP-PSPM-WDP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie pedagogiki jako nauki humanistycznej, empirycznej i społecznej; przekaz i przyswojenie podstawowych, ogólnych, zintegrowanych w całościowy schemat, wiadomości o rozwoju, socjalizacji, wychowaniu i autoedukacji człowieka; przekaz podstawowego języka opisu rozwoju i wychowania człowieka; przekaz podstawowych wiadomości o świecie zinstytucjonalizowanej edukacji, o praktyce edukacyjnej; doskonalenie umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych;

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Scope

Wykłady

Przedstawienie elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście ontologicznym

Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem.

Pedagogika teoretyczna i praktyczna.

Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.

Rozwój naukowy pedagogiki.

Określenie charakteru naukowego pedagogiki.

Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.

Działy współczesnej pedagogiki.

Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.

Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.

Klasyfikacje pojęć pedagogicznych.

Różnice i podobieństwa znaczeniowe pojęć pedagogicznych.

Dziesięciościan edukacji.

 

Ćwiczenia

Analiza elementarnej wiedzy o wychowaniu w kontekście antropologicznym

Wychowanie i jego właściwości.

Rola i funkcje wychowania, społeczne znaczenie wychowania.

Zjawiska przemian w wychowaniu.

Współczesne systemy wychowania.

Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.

Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia – metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca w grupach, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin w formie testowej. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.

Ćwiczenia

Ćwiczenia kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej  oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.

Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.

Recommended reading

 

  1. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej, Toruń 1999.
  2. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań 2007.
  3. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, T. I-II, Warszawa 2003.
  4. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura: wybór tekstów, Kraków 1993.
  2. Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
  3. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju uczniów, Kraków 2001.
  4. Kwieciński Z., red., Alternatywy myślenia o/dla edukacji, Warszawa 2000.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 21:30)