SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of human development - course description

General information
Course name Psychology of human development
Course ID 14.4-WP-PSPM-PRCz
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z  wiedzą o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach , modelach rozwoju psychicznego

 oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o zjawisku rozwoju psychicznego człowieka i sposobach jego pomiaru. 

Prerequisites

Student powinien znać  i scharakteryzowac  zjawiska i procesy  z zakresu psychologii ogólnej (wstep do psychologii, podstawy psychologii)

Scope

Wykłady

Podstawowe problemy na temat mechanizmów powstawania zmian rozwojowych (dziedziczenie-środowisko a dojrzewanie-nabywanie doświadczeń; geny a środowisko w ciągu życia).

 Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem.

Rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie.

Rozwój emocjonalno-społeczny w poszczególnych okresach życia na podstawie wybranych teorii rozwoju.

Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.

Ćwiczenia

Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia . Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się, teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny i problemowy.

Ćwiczenia – praca z książką, dyskusja, analiza przypadków, projekty

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady: Egzamin pisemny z treści wykładu (ocena pozytywna minimum 60% punktów poprawnych odpowiedzi).

Ćwiczenia: ocena za  projekt oraz ocena merytorycznej aktywności podczas zajęć ( zarówno indywidualna jak i w grupie).

Oceną końcowa:  średnia ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Recommended reading

  1. Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2020.
  2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.II, Warszawa 2001.
  3. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T. III, Warszawa 2002.
  4. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, T. I, Warszawa 1996.
  5. Schaffer H.R., Rozwój społeczny, Kraków 2006.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1.  Turner S.J., Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
  2.  Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, Warszawa 1995.
  3. Li, Yibing, et al. "Peer relationships as a context for the development of school engagement during early adolescence." International Journal of Behavioral Development 35.4 (2011): 329-342.
  4. Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Marzanna Farnicka (last modification: 23-04-2022 20:42)