SylabUZ
Course name | Theoretical aspects of education |
Course ID | 05.7-WP-PSPM-TPW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki wychowawczej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji wychowawczych; zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat teorii wychowania; zapoznanie z dylematami współczesnej teorii wychowania; kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów wychowawczych;
Student posiada ogólną wiedzę na temat zjawisk zachodzących w otaczającej go rzeczywistości społecznej.
Wykłady
Wychowanie jako proces ukierunkowany na cel:
Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna.
Wychowanie według koncepcji humanistycznej i pedagogicznej.
Wychowanie według koncepcji behawiorystycznej i psychospołecznej.
Sposoby uprawiania teorii wychowania. Perspektywy teorii wychowania.
Rola podstawowych środowisk wychowawczych w procesie wychowania.
Wartości źródłem wychowania.
Ćwiczenia
Podstawowe właściwości procesu wychowania:
Pojęcie wychowania i jego cechy.
Cele wychowania i ich operacjonalizacja.
Metody wychowania.
Dziedziny wychowania.
Zasady wychowania.
Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład problemowy, dyskusja.
Ćwiczenia – dyskusja moderowana, praca w grupach, prezentacje tematów przygotowanych przez studentów.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Egzamin w formie testowej. Kryterium ocen: bardzo dobry 91-100%, dobry plus 81-90%, dobry 71-80%, dostateczny plus 61-70%, dostateczny 51-60%.
Ćwiczenia
Ćwiczenia kończą się uzyskaniem zaliczenia w postaci pozytywnej oceny. Ocenie podlega sposób prezentacji przez studenta wybranego zagadnienia, w tym adekwatny dobór literatury, twórczy sposób jej wykorzystania, aktywny i refleksyjny udział w zajęciach oraz przygotowanie do zajęć.
Ocena końcowa: stanowi średnią arytmetyczną z wszystkich ocen otrzymanych w trakcie zajęć.
Adamski F., red., Człowiek – wychowanie – kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993.
Górniewicz J., Teoria wychowania (wybrane problemy), Toruń-Olsztyn 1996.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Śliwerski B., Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, Gdańsk 2006.
Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011.
Cichoń W., Wartość, człowiek, wychowanie, Kraków 1996.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, WAiP, Warszawa 2011.
Rudek I., Difficultes of growing up. Educational dilemmas that teachers and parents are facing, [w:] A. Jaworska, D. Apanel (editors), Social Rehabilitation, Care and Education in Postmodern World. "Impuls". Kraków 2009.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001.
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 29-04-2022 06:22)