wyposażenie w wiedzę i umiejętności niezbędnych do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Prerequisites
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz podstaw diagnozy psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".
Scope
Tematyka wykładów:
Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy).
Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej.
Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej.
Charakterystyka procesu diagnostycznego osoby z niepełnosprawnością intelektualną.
Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej.
Diagnoza funkcjonalna osoby z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem stopnia niepełnosprawności.
Tematyka ćwiczeń:
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) – podstawy prawne.
WOPFU z niepełnosprawnością intelektualną.
Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w wybranym obszarze i na wybranym poziomie funkcjonowania.
ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów prezentacja opracowanej problematyki.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady:
Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ćwiczenia:
Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Frekwencja:
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
Recommended reading
Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, Procesy poznawcze, Kraków 2017.
Kostrzewski J., Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia, w: Czapiga A. (red.), Psychologiczne wspomagania rozwoju psychicznego dziecka, Wrocław 2006.
Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław 2012.
Further reading
Harlen W., Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
Krakowiak K., Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
Obowiązujące akty prawa oświatowego.
Notes
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 20-04-2022 12:50)