SylabUZ

Generate PDF for this page

Language Culture - course description

General information
Course name Language Culture
Course ID 05.1-WP-PSPM-KJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest: 

  • poznanie i przyswojenie podstawowych pojęć i składników kultury języka, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych norm i rodzajów błędów językowych oraz warunków i reguł poprawnego używania języka  w różnych sytuacjach, w mowie i piśmie
  • opanowanie wiedzy i doskonalenie umiejętności z zakresu technik prawidłowego mówienia i pisania, sprawności językowej, cech dobrego stylu i kultury słowa.
  • kształtowanie kompetencji studentów w zakresie wrażliwości językowej, dbałości o kulturę języka, prawidłowej komunikacji międzyludzkiej, w tym także komunikacji językowej w internecie oraz w zakresie przygotowywania, prezentowania i oceniania publicznych wystąpień.

Prerequisites

Student posiada ogólną wiedzę na temat  obowiązujących reguł i zasad posługiwania się językiem polskim w mowie codziennej i w piśmie. 

Scope

Problematyka ćwiczeń:

  • Kultura języka - wprowadzenie.
  • Znaczenie kultury języka w pracy nauczycieli i pedagogów specjalnych.
  • Język i jego funkcje.
  • Składniki kultury języka - poprawność i sprawność językowa, etyka i estetyka słowa.
  • Norma językowa. Wybrane zasady poprawności językowej.
  • Najczęściej popełniane błędy językowe.
  • Natura polskiej wymowy. Akcent wyrazowy.
  • Sprawność językowa i techniczne aspekty mówienia.
  • Etyka słowa. Nowomowa i manipulacja językowa.
  • Estetyka słowa. Brutalizacja życia publicznego. Grzeczność i etykieta językowa.
  • Komunikacja elektroniczna - język w Internecie.
  • Kompetencje komunikacyjne nauczycieli - jak mówić, żeby nas słuchano?
  • Osobisty styl mówiącego.
  • Wystąpienia publiczne  - cele i rodzaje wystąpień, analiza audytorium, analiza treści, wybór formy wystąpienia; kryteria oceny wystąpień publicznych.
  • Przygotowanie i prezentacja wystąpienia.

Teaching methods

Prelekcja, metoda problemowa, indywidualne i grupowe zadania warsztatowe, metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia - Podstawą i warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwium, aktywności na zajęciach, indywidualnych zadań warsztatowych oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia publicznego ocenianego według podanych wcześniej kryteriów. Ocena z ćwiczeń stanowi średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych  zadań cząstkowych - kolokwium, aktywności na zajęciach, zadań warsztatowych i końcowej prezentacji wystąpienia. Dozwolona jest jedna nieobecność
na ćwiczeniach, każdą następną student zobowiązany jest odrobić na konsultacjach dla studentów.

Ocena końcowa przedmiotu – ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, PWN, Warszawa 2018.
  2. Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, PWN, Warszawa 2018.
  3. Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, PWN, Warszawa 2012.
  4. Olejarz Małgorzata, Jak mówić, żeby nas słuchano? Wspomaganie kompetencji komunikacyjnych nauczycieli, [w:] M.Olejarz, E.Lipowicz, J.Bąbka, Kooperacja – Mediacja – Komunikacja. Perspektywa edukacyjna, Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych, Zielona Góra 2020.

Further reading

  1. Sherwyn P. Morreale,  Brian H. Spitzberg, J.Kevin Barge, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, PWN, Warszawa 2015.
  2. Wiszniewski Andrzej, Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.
  3. Rusinek Michał., Załazińska Aneta., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005. 
  4. Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Principles of Speech Communication, Longman Pub Group, 1997. 

Notes


Modified by dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (last modification: 20-04-2022 20:16)