SylabUZ

Generate PDF for this page

Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych - course description

General information
Course name Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych
Course ID 05.6-WP-PSSM-DSPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • przygotowanie do diagnozowania i rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i uczniów, prowadzących do optymalizowania oddziaływań edukacyjnych i terapeutycznych względem tej grupy. 

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki specjalnej i diagnozy pedagogicznej, zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Podstawy psychologii kształcenia dzieci i młodzieży ze SPE", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

 

 

Scope

Tematyka wykładów:

  • Wprowadzenie podstawowych pojęć: a) diagnoza pedagogiczna; b) specjalne potrzeby edukacyjne; c) pomoc psychologiczno-pedagogiczna; d) psychoprofilaktyka niepowodzeń edukacyjnych: wczesna interwencja, wspomaganie rozwoju. 
  • Charakterystyka procesu diagnostycznego dzieci i młodzieży ze SPE, rodzaje trudności i deficytów.
  • Prawodawstwo oświatowe w sprawie zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.

Tematyka ćwiczeń:

  • Objawy osiowe wybranych dysfunkcji rozwojowych.
  • Nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - kompetencje psychopedagogiczne i umiejętności terapeutyczne w zakresie udzielania form wsparcia, wczesnej interwencji, wspomaganiu rozwoju i wyrównywaniu szans edukacyjnych.
  • Modele współpracy z rodzicami dzieci ze SPE – metody wsparcia i pomocy.
  • Wykonanie diagnozy funkcjonalnej na wybranym narzędziu oddziaływań terapeutycznych celem optymalizacji terapii dzieci.
  • Konstruowanie narzędzia diagnostycznego do badania wycinkowego, ściśle zdefiniowanego obszaru funkcjonowania dla uczniów z wybranym typem SPE.

Teaching methods

  • wykłady: wykład problemowy, konwersatoryjny.
  • ćwiczenia: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

 

 

 

Recommended reading

  1.  Krakowiak K. (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, Warszawa 2017.
  2.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  3. Pilecka W., Rutkowski M. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości : psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczeniu się, Kraków 2009.

Further reading

  1. Badura J., Lepalczyk I., Elementy diagnostyki pedagogicznej, Warszawa 1987.
  2. Harlen, W. Assessment of learning, Thousand Oaks 2007
  3. Konarzewski S., Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
  4. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 21-04-2022 15:57)