SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych IV - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych IV
Course ID 05.6-WP-PSSM-MKGZ4
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

1. Opanowanie przez studentów problematyki kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą (np. (np. alergia, cukrzyca, epilepsja, choroby układu krążenia, choroby układu oddechowego, astma, hemofilia, choroby nowotworowe), niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną (zaburzenia wagi i wzrostu, transseksualizm, deformacje twarzy): istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).

2. ukształtowanie umiejętności studentów w zakresie projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną,

dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.

3. Uwrażliwienie studentów na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej, uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną - pozyskania w dotychczasowym przebiegu studiów.

Scope

Konwersatoria:

1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących), dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością ruchową, chorobą przewlekłą, niepełnosprawnością sprzężoną, niepełnosprawnością /odmiennością/ somatyczną.

 

Teaching methods

analiza tekstu z dyskusją, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacja, projekt.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena z konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium. Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

Dopuszczalna liczba nieobecności - 3; wymagane zgłoszenie się na konsultacjach. 

Recommended reading

1. Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

2. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2009.

3. Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, Gdańsk 2016.

4. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację?, red. B. Wojnarowska, Warszawa 2010.

5. Vicky C. Whitburn B., Inclusive Education: Making Sense of Everyday Practice. Innovations and Controversies: Interrogating Educational Change, Vol. 6. Rotterdam 2017.

 

Further reading

. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.

2. Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, red. J. Głodkowska, Warszawa 2017.

3. Szczygieł B., Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków 2001.

 

Notes


Modified by dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (last modification: 22-04-2022 15:27)