Poznanie przez studentów skutków choroby przewlekłej oraz niepełnosprawności dla psychospołecznego funkcjonowania osób w różnych fazach życia. Poznanie przez studentów modeli, rodzajów i zasad rehabilitacji osób z chorobami przewlekłymi oraz z różnymi ograniczeniami sprawności. Ukazanie studentom znaczenia różnych rodzajów rehabilitacji dla jakości funkcjonowania osób z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością.
Prerequisites
Znajomość potrzeb człowieka, procesów społecznego spostrzegania, paradygmatów pedagogiki specjalnej, modeli niepełnosprawności.
Scope
Wykłady
Biopsychospołeczny model niepełnosprawności. 2) Potrzeby osób z niepełnosprawnością. 3) Rehabilitacja jako pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych osób z niepełnosprawnością. 4) Tradycyjne i współczesne podejścia do rehablitacji. 5) Modele, rodzaje, zasady i bariery rehabilitacji. 6) Wybrane koncepcje psychologiczne w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Ćwiczenia
Wpływ przewlekłych chorób i różnych ograniczeń sprawności na psychospołeczne funkcjonowanie osób w różnych fazach życia. 2) Od marginalizacji i wykluczenia do automarginalizacji i samowykluczania osób z ograniczeniami sprawności. 3) Adaptacja do niepełnosprawności. 4) Adaptacja ucznia z niepełnosprawnością do szkoły. 5) Psychopedagogiczne wsparcie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w procesie formowania sięwiedzy obrazu własnej osoby oraz tożsamości. 6) Zasady i formy wsparcia psychopedagogiczego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
Uczenie się we współpracy, metoda projektu, pokaz, dyskusja, praca ze źródłami, wycieczka.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).
Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt: temat uzgodniony ze studentami (analiza przypadku).
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Recommended reading
Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Kraków 1999.
Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna, red. W. Pilecka, Kraków 2011.
Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
Wielowymiarowość procesu rehabilitacji, red. J. Rottermund, Kraków 2007.
Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia, red. K. Barłog, D. Ochojska, Jarosław 2012.
Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym, red. A. Klinik, Kraków 2010.
Rehablitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, C. Kosakowski, Toruń 2012.
Notes
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 28-04-2022 19:41)