SylabUZ

Generate PDF for this page

Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi - course description

General information
Course name Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi
Course ID 05.6-WP-PSSM-WWRP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 8
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest:

  • zapoznanie z symptomami zaburzeń rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia,
  • poznanie wybranych metod wczesnego wspomagania rozwoju dzieci  z opóźnieniem psychoruchowym,
  • ukształtowanie umiejętności projektowania celów oraz sytuacji wychowawczych sprzyjających wczesnemu wspomaganiu rozwoju dzieci w wybranych sferach,
  • uwrażliwienie na konieczność indywidualizacji oddziaływań skierowanych na dzieci oraz empatycznego i etycznego zachowania się w stosunku do ich rodziców.

Prerequisites

Student posiada wiedzę z zakresu podstaw psychologii rozwoju dziecka do 6 roku życia, diagnozy psychopedagogicznej oraz zaburzeń rozwoju psychoruchowego, zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną", "Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

Scope

Tematyka wykładów:

  • Symptomy prawidłowego i zaburzonego rozwoju psychoruchowego u dzieci do 6 roku życia.
  • Cele i zasady wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Rola i zadania zespołu terapeutów we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Podstawy prawne i ramy organizacyjne wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Włączanie rodziców w proces wspomagania rozwoju dziecka.

Tematyka konwersatorium:

  • Projektowanie celów i etapów terapii w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Organizacja czasu i przestrzeni w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z ograniczeniami psychoruchowymi.
  • Środki edukacyjne stosowane w diagnozowaniu i wspomaganiu rozwoju psychoruchowego  dzieci w różnych zakresach.
  • Przygotowanie projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych wobec małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi.  

Teaching methods

  • wykład: wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.
  • konwersatorium: ćwiczenia praktyczne, dyskusja, pokaz, uczenie się we współpracy, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Konwersatorium:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projektu działań diagnostyczno-terapeutycznych wobec małego dziecka z ograniczeniami psychoruchowymi),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i konwersatorium.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Recommended reading

  1. Hellbrugge T., Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa. Część I - II, Kraków 2013.  
  2. Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, Warszawa 2011.
  3. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną: poradnik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2010.

Further reading

  1. Ahsan N, Rosenthal J., Engaging parents as partners to support early child health and development, Portland 2010. 
  2. Kaczan T., Śmigiel R., Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków 2012.
  3. Kaczmarek B.B., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa, Kraków 2008

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 19-04-2022 12:17)