SylabUZ
Course name | Metodyka edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną II |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MNG1 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na drugim etapie kształcenia: istota nauczania, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, strategie uczenia się oraz nauczania, projektowanie zajęć, TIK w nauczaniu, metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, formy organizacyjne pracy na lekcji, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym ocenianie wspierające). Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć z udziałem uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, w tym dostosowywania treści i form kształcenia. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Podstawowa wiedza na temat edukacji uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Zakres tematyczny
1. Podstawy prawne edukacji uczniów z lekką niepełnoprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 2. Proces kształcenia i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II etapie edukacji. 3. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach starszych, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej, cele nauczania i wychowania uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 4. Specyfika nauczania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 5. Organizacja nauczania i wychowania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. 6. Tworzenie scenariuszy/konspektów zajęć. 7. Specyfika oceniania starszych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną.
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Konspekty zajęć - pozytywna ocena merytoryczna. Aktywny udział w zajęciach i w dyskusji.
1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
2. Sadowska S. (red), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki. Toruń 2006.
3. Kosakowski C. (red.), Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo, Toruń 2001
1. Desforges M., Lindsay G., Procedures used to Diagnose a Disability and to Assess Special Educational Needs: An International Review, Warwick 2010.
2. Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach. Warszawa 2011.
Modified by dr Regina Korzeniowska (last modification: 26-04-2022 10:47)