SylabUZ

Generate PDF for this page

Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Muzykoterapia w edukacji i terapii osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSSM-MwETPCNR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest;

opanowanie wiedzy z zakresu muzykoterapii osób z przewlekłą chorobą i i niepełnosprawnością ruchową

poznanie cech procesu muzykoterapeutycznego

kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy na temat muzykoterapii

 

Prerequisites

 Student posiada ogólną wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej 

Scope

Problematyka konwersatorium

Wstęp do muzykoterapii

Klasyfikacja kierunków teoretycznych w muzykoterapii

Wybrane metody i podejścia w muzykoterapii oraz ich zastosowanie w pracy z osobami z przewlekłą chorobą i niepełnosprawnością ruchową

O diagnozie muzykoterapeutycznej

Podstawowe warunki organizacji zajęć z muzykoterapii

Literatura muzyczna do realizacji ćwiczeń ruchowych, tanecznych i relaksacyjnych

Walory muzykoterapii kreatywnej  (wokalnej, instrumentalnej, ruchowej, tanecznej)

Tworzenie scenariuszy zajęć z wykorzystaniem wybranych metod, m.in. Mobilnej Rekreacji muzycznej Macieja Kieryła, Terapii dźwiękiem według Petera Hessa, Rytmiki Emila J. Dalcroze`a, Gimnastyki tworczej Carla Orffa, Metody Alfreda i Marii Kniessów, Relaksacji i in.

 

Teaching methods

Praca z grupą,  metody aktywne, dialogi instrumentalne, .

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Aktywność muzyczna podczas zajęć. Przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych.

Ocena bdb aktywność podczas zajęć, analizowanie literatury specjalistycznej i dyskusja w zespole, przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych

ocena db aktywność podczas zajęć, przygotowanie i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych

ocena dst przygotowanie i przeprowadzenie zajęć muzykoterapeutycznych

ocena ndst  nieobecność na zajęciach, brak zainteresowania

Recommended reading

  1. Metera A. (2006). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno.

  2. Stadnicka J. (1998). Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa.

  3. Kataryńczuk-Mania ;., red., (2017), Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej,.Zielona Góra-Skarbona

  4. Levanen S. et al., Feeling vibrations: enhanced tactile sensitivity in congenitally deaf adults, "Neuroscience Letters", 2001, 301, p.75-77.

Further reading

 

  1. Cylulko P., Gładyszewska-Cylulko J,(2014),  red., Muzykoterapia  stałość i zmiana, Wrocław.
  2. Stachyra K. (2012), red.,Podstawy muzykoterapii, Lublin. 
  3. Zalewski M., (2008), Muzyczna zabawa, Rzeszów
  4. Szymajda A., Od muzykoterapii do "muzycznego lustra", Wroclaw 2016

Notes

Dopuszcza się 1 nieobecność na zajęciach


Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 21-04-2022 19:40)