SylabUZ
Course name | Metodyka zajęć terapeutycznych w placówkach leczniczych |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-MZT |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2022/2023 |
Semester | 9 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest:
Pedagogika ogólna, psychologia ogólna, pedagogika specjalna, pedagogika lecznicza.
Problematyka konwersatorium:
Podstawy metodyki kształcenia i wychowania terapeutycznego: metodyka kształcenia dzieci z chorobą przewlekłą, zadania szkoły w placówce leczniczej, cele i zadania placówek terapeutycznych (w szpitalach, klinikach, oddziałach terapeutycznych dziennego pobytu).
Placówka o światowo - wychowawcza w zakładzie leczniczym: planowanie pracy dydaktyczno - wychowawczej.
Planowanie metodyki zajęć terapeutycznych na różnych poziomach funkcjonowania dzieci. Praca grupowa i indywidualna.
Formy i metody oddziaływań terapeutycznych w placówkach leczniczych wobec osób przebywających w placówkach leczniczych. \
Specjalistyczne formy oddziaływań wobec osób przejawiających problemy w funkcjonowaniu np. zachowania agresywne, wycofanie.
Praca w grupach, gry symulacyjne, rozwiązywanie zadań.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Aktywny udział na zajęciach, przygotowanie projektu i konspektu oraz przeprowadzenie przykładowych zajęć terapeutycznych Ocena całościowa: średnia arytmetyczna z poszczególnych składowych: aktywności studenta, oceny z projektu i konspektu oraz umiejętności praktycznych studenta (przygotowanie warsztatu pracy).
Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).
1. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków 2013.
2. Cytowska B., Winczura B., (red.) Dziecko chore: zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
3. Góralczyk E., Choroba dziecka w twoim życiu, Warszawa 1996.
4. Góralczyk E., Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu. Warszawa 2009.
5. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore: opieka i wsparcie, Warszawa 2006.
6. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore w roli ucznia, Kraków 1998.
1. Banach I., Soroka-Fedorczuk A. (red.) (2017). Dziecko w zdrowiu i chorobie. Wybrane problemy, Będzin: E-bookowo. ISBN 9788378597940.
2. Kutscher M.L., Attwood T., Wolff R.R., Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Tourett’a, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia, Warszawa 2007.
3. O’regan F., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych? , Poznań 2005.
4. Pisula E., Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa 1998.
5. Szczupał B., Wykorzystanie książki w terapii dziecka przewlekle chorego w zakładzie leczniczym, [w:] Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie (red.) W. Pilecka i in., Kielce 2005, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej
6. Barros L, Gaspar de Matos M & Batista-Foguet JM. Chronic diseases, social context and adolescent health. Rev Bras Ter Cogn. 2008; 4(1).
Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 19-04-2022 22:45)