SylabUZ

Generate PDF for this page

Techniki plastyczne w edukacji specjalnej - course description

General information
Course name Techniki plastyczne w edukacji specjalnej
Course ID 05.6-WP-PSSM-TPES
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Klaudia Kasowska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z etapami rozwoju aktywności  plastycznej, podstawowymi technikami plastycznymi oraz możliwościami ich wykorzystania w pracy z osobami z różnymi ograniczeniami sprawności. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć plastycznych dla osób z niepełnosprawnością.

 

Prerequisites

Znajomość psychologii rozwoju człowieka oraz ograniczeń wynikających z różnych niepełnosprawności. 

Scope

  1. ​​​​​​Etapy rozwoju twórczości plastycznej
  2. Wybrane sztuki plastyczne - malarstwo, rysunek, rzeźba, kompozycja, grafika, techniki mieszane. Aktywność twórcza studentów w zakresie wybranych technik plastycznych. 
  3. Zasady planowania i organizacji zajęć plastycznych z dziećmi z różnymi ograniczeniami sprawności. 
  4. Zasady oceniania aktywności plastycznej dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności. 

Teaching methods

Prezentacje multimedialne, pokaz, projekt, dyskusja, praca w grupie, aktywność twórcza studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z: aktywnej obecności studentów (nieobecności należy odrobić - sposób ustala prowadzący), wykonania przez studentów prezentacji do wybranej techniki oraz prac z wykorzystaniem omawianych technik plastycznych, dokonania samooceny swoich prac oraz zaprojektowania zajęć plastycznych dla osób z ograniczeniami sprawności. Ocenę z konwersatorium stanowi średnia arytmetyczna uzyskanych ocen. 

Ocena końcowa jest oceną z konwersatorium. 

Recommended reading

  1. Opala-Wnuk K., Sztuka, która pomaga dzieciom, Łódź 2009
  2. Szuman S., Sztuka dziecka: psychologia twórczości rysunkowej dziecka, Warszawa 1990
  3. Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1983

 

Further reading

  1. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1997
  2. Lewicka J., 100 technik plastycznych, Warszawa 1973. 
  3. Warsztaty edukacji twórczej,  red. E. Olinkiewicz, E. Repsch, Wrocław 2001.
  4. M. Allahverdiyev, Y. Yucesoy, B. Baglama, An Overview of Arts Education and Reflections on Special Education, International Journal of EducationalSciences, 2019, p.127-135 https://www.researchgate.net/publication/321727081_An_Overview_of_Arts_Education_and_Reflections_on_Special_Education

Notes


Modified by dr Klaudia Kasowska (last modification: 08-04-2022 17:19)