SylabUZ

Generate PDF for this page

Komunikacja alterantywna i wspomagająca w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Komunikacja alterantywna i wspomagająca w edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSSM-MESA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
  • dr Katarzyna Stein-Szała
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawami wiedzy komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) u osób ze spektrum autyzmu. Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z ASD. Wyposażenie w podstawowe umiejętności potrzebne do wdrożenia AAC  u osób ze spektrum autyzmu.

Prerequisites

Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji alternatywnej i wspomagającej.

Scope

 

1) Specyfika mowy i komunikacji osób z ASD. 2) Rozwój mowy funkcjonalnej u osób z ASD przy wsparciu komunikacji alternatywnej i wspomagającej 3)  Strategie uczenia osób z ASD  przy wsparciu komunikacji alternatywnej i wspomagającej 4) Indywidualne książki do komunikacji z osobami z ASD - sposoby tworzenia i wprowadzania 5) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego dla osób ze spektrum autyzmu.

Teaching methods

 

Pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja, samodzielne tworzenie pomocy AAC.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Ocena z ćwiczeń – praca kontrolna / projekt.

 

Recommended reading

  1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J. J. Błeszyński, Kraków 2017.
  2. Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, red. B. B. Kaczmarek, R. Wojciechowska, Kraków 2015.
  3. Aspi - racje. Naukowy obraz osób z zespołem Aspergera w aspekcie kulturowym, terapeutycznym i komunikacyjnym, red. A. Kominek, Kielce 2016. 
  4. McNaughton, D.; Light, J. (2013). "The iPad and mobile technology revolution: Benefits and challenges for individuals who require augmentative and alternative communication"Augmentative and Alternative Communication29 (2): 107–116

Further reading

  1. Autica: materiały na temat autyzmu”, nr 2/2006, Metoda Ułatwionej Komunikacji. 
  2. McClannahan l. E., Krantz P, J., Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania, Gdańsk 2016.
  3. Moran P., Efektywna komunikacja z osobami ze spektrum autyzmu, Gdańsk 2017.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 30-04-2022 13:50)