poznanie i zrozumienie trudności społecznych osób z ASD;
zdobycie praktycznej wiedzy;
doskonalenie umiejętności pozwalających rozwijać umiejętności społeczne u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Wymagania wstępne
Student posiada wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, pedagogiki specjalnej, diagnostyki oraz wiedzę z zakresu spektrum autyzmu.
Zakres tematyczny
Problematyka ćwiczeń:
Poznanie i definiowanie trudności społeczne osób z ASD.
Rozwijanie kompetencji społecznych i komunikacyjnych osób z ASD: rozumienie i okazywanie emocji, rozwijanie umiejętności poznawczych, poczucie tożsamości i własnej wartości, a także wzmacnianie samooceny.
Rozwijanie społecznych umiejętności panujących w szkole / przedszkolu: czekanie na swoją kolej, zgłaszanie się, skupianie uwagi, reagowanie na polecenia kierowane do ludzi, rozwijanie umiejętności społecznych w życiu codziennym: inicjowanie rozmowy, dyskutowanie, reagowanie na krytykę.
Rozwijanie kompetencji w zakresie: zawierania i podtrzymywania znajomości, aktywnego słuchania, zadawania pytań, inicjowania rozmowy, włączanie się i podtrzymywanie rozmowy, proszenia o pomoc.
Metody kształcenia
ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych, filmy instruktażowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: Średnia arytmetyczna ocen z:
aktywnego udziału w zajęciach,
obecności;
pracy zaliczeniowej;
kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).
Frekwencja: Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach.
Literatura podstawowa
BAKER J., Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia 2016.
HAMER H., Rozwój umiejętności społecznych : jak skuteczniej dyskutować i współpracować : przewodnik dla nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwo "Veda" 1999.
MAJEWICZ P., MIKRUT A., Kompetencje Pedagoga w Kontekście Teorii i Praktyki Edukacji Specjalnej, Kraków, Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza IMPULS 2008.
MANNIX M., Kształtowanie umiejętności społecznych u dzieci z trudnościami wychowawczymi, Gdańsk, Wydawnictwo Centrum Terapii Behawioralnej BIS s.c. 2014.
Literatura uzupełniająca
BLOOMGUIST M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
GRAY C., Ja i mój świat. Historyjki społeczne, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2015.
MCILWEE M., Rozwijanie umiejętności życiowych u dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera, Gdańsk, Wyd. Harmonia 2016.
GRANDIN T., Unwritten Rules of Social Relationships, Arlington, 2005.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 25-04-2022 09:51)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.