SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodologia badań jakościowych w pedagogice - course description

General information
Course name Metodologia badań jakościowych w pedagogice
Course ID 05.6-WP-PSSM-MBJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią jakościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia jakościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

Scope

Wykłady:

Charakterystyka metodologii badań jakościowych w pedagogice. 

Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia jakościowego pedagogice.

Dobór badanych w badaniach jakościowych.

Wybrane metody i techniki badawcze w ramach metodologii badań jakościowych w pedagogice -  metoda studium przypadku, metoda biograficzna, analiza treści, obserwacja niestandaryzowana.

Wyzwania pojawiające się w trakcie realizacji projektów badawczych realizowanych w ramach podejścia jakościowego. Etyczne aspekty badań jakościowych.

Specyfika danych jakościowych oraz techniki ich analizy.

Laboratorium:

Określenie przedmiotu badań, formułowanie celu badań i problemów badawczych w ramach projektów jakościowych.

Wybrane jakościowe techniki badawcze.

Wywiad niestandaryzowany - przygotowanie teoretyczne.

Wywiad niestandaryzowany - przygotowanie narzędzia badawczego.

Wywiad niestandaryzowany - realizacja badania i opracowanie materiału empirycznego.  

Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu jakościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład prowadzony z prezentacją multimedialną, dyskusja

Ćwiczenia – dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celu i problemów badawczych, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań, analiza wyników badań), prezentacja problematyki przez studentów (prezentacja uzyskanych wyników badań)

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Wykład kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie ma formę testu z pytaniami zamkniętymi jednokrotnego wyboru (20 pytań). Ocena z wykładów ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 11-12 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus - 13-14 punktów (65%-70%), ocena dobra - 15-16 punktów (75%-80%), ocena dobra plus - 17-18 punktów (85%-90%), ocena bardzo dobra - 19-20 punktów (95%-100%).

Ćwiczenia:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie projektu badawczego w oparciu o technikę wywiadu niestandaryzowanego . Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 30 punktów za pracę na zajęciach, maksymalnie 40 punktów za przygotowanie scenariusza wywiadu, maksymalnie 30 punktów za opracowanie zebranego materiału empirycznego. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus -61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).

Ocena końcowa

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z wykładów (50%) - obliczana jest średnia arytmetyczna.

Recommended reading

1. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Warszawa 2012.

2. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Warszawa 2012.

3. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2011.

4. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.

Further reading

1. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

2. Urbaniak-Zając D., Kos E., Badania jakościowe w pedagogice : wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Warszawa 2013.

3. Cieszewska M., Szymańska M., Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Cz. 1, Kraków 2018.

4. Hoy W., Adams C., Quantitative Research in Education, New York 2015.

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 21-04-2022 10:58)