SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodologia badań ilościowych w pedagogice - course description

General information
Course name Metodologia badań ilościowych w pedagogice
Course ID 05.9-WP-PSSM-MBI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z strategią ilościową prowadzenia badań w pedagogice. W ramach przedmiotu student poznaje specyfikę realizowania badań w tym podejściu, potrafi je scharakteryzować oraz dobrać odpowiadające jemu metody, techniki i narzędzia badawcze. Student poprzez realizacje projektu w ramach podejścia ilościowego, opanowuje umiejętność prowadzenia procesu badawczego od sformułowania celu i problemów badawczych, hipotez, zmiennych, wskaźników poprzez dobór metod i technik badań, konstruowania wybranych narzędzi badawczych do sposobów analizy i prezentowania wyników badań.

Prerequisites

Posiadanie wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie realizacji przedmiotu Wprowadzenie do metodologii badań naukowych.

Scope

Laboratorium:

Charakterystyka metodologii badań ilościowych w pedagogice. 

Specyfika procesu badawczego realizowanego w ramach podejścia ilościowego w pedagogice.

Określenie przedmiotu badań, formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez badawczych, zmiennych oraz wskaźników. 

Wybrane techniki badawcze w ramach metodologii badań ilościowych w pedagogice.

Technika ankiety - przygotowanie teoretyczne.

Technika ankiety - przygotowanie narzędzia badawczego.

Technika ankiety - realizacja badania i opracowanie materiału empirycznego.  

Zapoznanie się z przykładowymi projektami badawczymi w podejściu ilościowym pod kątem analizy zebranego materiału badawczego.

Teaching methods

Laboratorium - Dyskusja, praca w małych grupach (formułowanie celów badań, problemów badawczych, hipotez, zmiennych oraz wskaźników, konstruowanie wybranych narzędzi badawczych), praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym (np. przygotowanie wybranego narzędzia badawczego, planowanie, organizacja i realizacja badań), prezentacja wybranej problematyki przez studentów (prezentacja uzyskanych wyników badań).

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest przygotowanie projektu badawczego w oparciu o technikę ankiety . Każdy student powinien uzyskać minimum 55 punktów z możliwych 100 punktów do uzyskania – maksymalnie 30 punktów za pracę na zajęciach, maksymalnie 40 punktów za przygotowanie kwestionariusza ankiety, maksymalnie 30 punktów za opracowanie zebranego materiału empirycznego. Ocena z ćwiczeń ustalana jest następująco: ocena dostateczna - 55-60 punktów (55%- 60%), ocena dostateczna plus -61-70 punktów (61%-70%), ocena dobra - 71-80 punktów (71%-80%), ocena dobra plus - 81-90 punktów (81%-90%), ocena bardzo dobra - 91-100 punktów (91%-100%).

 

Recommended reading

  1. Pilch T. Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2010.
  2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2009.
  3. Żegnałek K.,, Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych, Warszawa 2008
  4. Pruzan P., Research Methodology. The Aims, Practices and Ethics of Science, New York 2016. 

Further reading

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
  3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  4. Karpiński J., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 20086.

Notes


Modified by dr Katarzyna Walentynowicz-Moryl (last modification: 21-04-2022 13:42)