SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy logopedii - course description

General information
Course name Podstawy logopedii
Course ID 05.6-WP-PSSM-PL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z wiedzą na temat rozwoju mowy dziecka, nieprawidłowości w rozwoju mowy, sposobów badania mowy i dokumentacji logopedycznej oraz wskazanie podstawowych ćwiczeń z zakresu metodyki logopedycznej i organizacji pomocy logopedycznej.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.

Scope

1. Mowa, narządy mowy i fonetyka artykulacyjna

2. Rozwój mowy

3. Nieprawidłowy rozwój mowy i wady wymowy

4. Badania mowy i dokumentacja logopedyczna

5. Metodyka logopedyczna

6. Organizacja pomocy logopedycznej 

7. Profilaktyka logopedyczna 

Teaching methods

Wykład podający z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz audiowizualnych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest otrzymanie co najmniej połowy maksymalnej liczby punktów przyznawanej z kolokwium.  Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra.

Wiedza i umiejętności studenta nieobecnego na zajęciach są weryfikowane podczas konsultacji nie później niż dwa tygodnie po powrocie na zajęcia. 

Recommended reading

  1. Bitniok Michał, Mowa i rozwój a zaburzenia : teoria i praktyka logopedyczna. Dąbrowa Górnicza 2015
  2. Domagała Aneta, Mirecka Urszula, Metody terapii logopedycznej. Lublin  2018.
  3. Gibiński Maciej, Bzdyk-Gibińska Agnieszka, Dokumentowanie terapii logopedycznej. Gdańsk 2016.
  4. Grabias Stanisław, Panasiuk Jolanta, Woźniak Tomasz, Logopedia : standardy postępowania logopedycznego : podręcznik akademicki. Lublin 2015.

Further reading

  1. Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2012.
  2. Budowanie systemu językowego - stymulacja rozwoju dziecka metodą krakowską / Agata Kolasa-Skiba. W: Kwartalnik Edukacyjny. 2017, nr 2, s. 25-37.
  3. Dlaczego dziecko nie mówi? : o opóźnionym rozwoju mowy / Joanna Juszczak-Guca.W: Bliżej Przedszkola. 2009, nr 4, s. 44-45.
  4. Dlaczego dziecko źle mówi / Jadwiga Doniec. W: Życie Szkoły. 2004, nr 10, s. 31-33.
  5. Podstawy teoretyczne diagnozy i terapii logopedycznej / Olga Jauer-Niworowska, Danuta Emiluta-Rozya. W: Poradnik Językowy 2017, nr 6, s. 7-14.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 09-04-2022 20:42)