SylabUZ

Generate PDF for this page

Praca z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną - course description

General information
Course name Praca z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną
Course ID 05.6-WP-PSSM-MPRN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 9
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Helena Ochonczenko
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny. Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Opanowanie umiejętności planowania współpracy z rodziną i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.

Scope

  • Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny
  • Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposobów radzenia sobie z nimi.
  • Osoba z niepełnosprawnością intelektualną – postrzeganie społeczne, wpłw niepełnosprawności na funkcjonowanie społeczne.
  • Stosunek rodziny do osoby z niepełnosprawnością intelektualną i do programu jej usprawniania. Indywidualne i instytucjonalne wsparcie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – pojęcie i rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia, podmioty wsparcia w środowisku lokalnym.
  • Praca z rodziną na terenie placówek wsparcia – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy i zasady współpracy.
  • Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny.
  • Właściwa komunikacja w relacji pedagog, osoba wspierająca – rodzina.
  • Pedagogizacja/psychoedukacja rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – opracowanie scenariuszy spotkań z rodziną na temat kompetencji opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych i rehabilitacyjnych jej członków oraz trudności w tych zakresach.

Teaching methods

Dyskusja, burza mózgów, indywidualna prezentacja problematyki, praca grupowa

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach.
  • Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodziną z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Przygotowanie projektu dotyczącego wybranej formy wsparcia społecznego rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną.
  • Ocena wystawiona będzie na  podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Ocena końcowa: 

Ocenę końcową stanowi ocena z konwersatorium

Recommended reading

  1. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001.
  2. de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1999.
  3. Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
  4. Cytowska B. (red.), Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń 2011.
  5. Godawa J., Osoba z niepełnosprawnością na ścieżkach życia. Kultura. Społeczeństwo. Terapia. W przestrzeni niepełnosprawności, Kraków 2017.

Further reading

  1. Bobkowicz-Lewartowska L., Niepełnosprawność intelektualna, diagnozowanie, edukacja i wychowanie, Gdańsk 2011.
  2. Kluz M., Rodzina w procesie rewalidacji, rehabilitacji i rozwoju religijno-moralnego osób z niepełnosprawnością intelektualną,  Seminare. Poszukiwania naukowe 35/4, 2014.
  3. Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
  4. Maciarz A., Janiszewska-Nieściuruk Z., Ochonczenko H. (red.), Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i w środowisku lokalnym (wybrane artykuły), Zielona Góra 2001.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 30-04-2022 13:54)